Hvert år: Dansk netbank lukker ned i flere timer

I flere timer hvert år er Danske Banks netbank lukket ned. Nets har fikset den tilsvarende udfordring.

Artikel top billede

Foto: Dan Jensen (Foto: Dan Jensen)

I år 2005 skrev Computerworld: "Vintertid satte Dankortet i stå".

Problemet var overgangen til vintertid.

Pressechef hos Nets Søren Winge forklarer i dag til Computerworld:

"For flere år siden havde Nets behov for at lukke ned for kortplatformen i forbindelse med skift til vintertid og omvendt."

"Derfor kunne man ikke betale med Dankort i den periode natten til søndag," forklarer Søren Winge.

Men det er fortid.

"Da vi overgik til et nyt databasesystem (IMS 9.0), forsvandt behovet, og systemerne kunne håndtere dette på egen hånd," oplyser Søren Winge.

Men sådan er det ikke alle steder i it-landskabet.

For en af landets største banker skrev den 25. okteober 2013 på sin Facebook-profil:

"Så er det den tid på året igen... Når vi går over til vintertid natten mellem lørdag og søndag, lukker netbank og pengeautomater i et par timer."

"Skal du ud lørdag nat, kan det være en god ide at tage kontanter med, for der kan være problemer med at betale med kort og hæve penge nogle timer i løbet af natten. Rigtig god weekend."

Vice president Jeppe Buk fra Danske Bank, Personal Banking IT, har skriftligt svaret på et par spørgsmål om sagen. 

Systemer sendes på pension

"Vi lukker ned for netbank og hæveautomater, fordi ikke alle vores systemer er robuste over for, at klokken er for eksempel 01:30 to gange samme nat."

"Som en del af vores almindelige vedligeholdelse og modernisering af vores systemer pensionerer vi de systemer, der ikke er robuste overfor overgangen. Vi har i år vurderet, at vi ikke var klar til at holde åbent endnu," udtaler han.

Banken varsler kunder på hjemmeside, Facebook og via Twitter, så de har god mulighed for at være forberedte, forklarer han.

I skriver, at jeres systemer ikke er robuste nok overfor, at klokken er eksempelvis 01:30 to gange samme nat.
Hvori består det ikke-robuste i systemerne rent teknisk?

"Der er visse steder, vi stadig bruger "menneske-formatterede" tidsstempler, og når disse omkring skiftet til vintertid ikke er entydige, bliver for eksempel rækkefølgen af transaktioner tvetydig," forklarer han.

"For det meste virker systemerne fint, vi har bare endnu ikke taget beslutning om en dækkende test og holde åbent," lyder det.

I 2011 fortalte daværende SDC-direktør grinende om den "oldnordiske", men sikre metode.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S