Ny Microsoft-salgsmodel: Kunøe-selskab vil selv

Ib Kunøes it-virksomhed Columbus vil øget salget af egen software. Software fra Microsofts Bill Gates, som den danske it-rigmand har mødt, er dog fortsat med ombord.

Artikel top billede

Foto: Povl Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Den danske it-milliardær Ib Kunøe, der blandt andet ejer Columbus, har personligt mødt Microsoft-stifter Bill Gates, og Columbus har haft et overordentligt tæt samarbejde med it-giganten.

Det vil fortsætte, men selskabet vil nu i stigende grad fokusere på salg af egen software.

Sådan lyder det fra Columbus, hvis mål er en indtjening på 100 millioner kroner i år 2015.

Af 3. kvartals meddelsen kan man læse, at omsætningen er de første tre kvartaler er 636,2 millioner kroner og EBITDA er 41,3 millioner i perioden.

Microsoft ændrer salgsmodel

Allerede i 2012 kom det frem, at Microsoft indførte en ny licensmodel, der ville ramme forhandlere på pengepungen.

Hos Columbus berører man også forholdet til Microsoft i meddelelsen til markedet og investorer:

"Omsætningen af eksterne softwarelicenser er faldet. Den væsentligste baggrund hertil er, at vores hovedleverandør Microsoft er i gang med at ændre salgsmodellen," står der.

Den væsentligste ændring i salgsmodellen er, at Columbus ikke forestår faktureringen og "ikke bærer debitorrisikoen", forklares det.

Columbus modtager i stedet en salgsprovision, ligesom salgsprovisionen optjenes over tre år i stedet for ét år.

"Udviklingen er forventet, men går hurtigere end først antaget," skriver ledelsen med bestyrelsesformand Ib Kunøe i spidsen i meddelelsen.

Ergo er vejen mod en ny fokusering født.

"Columbus ser udviklingen som en mulighed for at øge salget af konsulentydelser og eget software, idet den samlede initiale investering i forretningssystemer for kunderne bliver mindre," skriver selskabet.

I et strategi-skriv udsendt samme dag skærer topchef Thomas Honoré det ud i pap.

"Det strategiske mål er stadig at transformere Columbus fra en generel it-forhandler til en konsulentvirksomhed fokuseret på egne løsninger inden for produktions-, fødevare- og detailbrancherne," står der i der skrivet, som understreger at øget salg af egen software "mindske afhængigheden af tredjepartleverandører."

Og målsætningen er sådan set heller ikke til at misforstå:

"Baseret på vores halvvejsstatus for Columbus har Columbus vedtaget en strategisk langsigtet målsætning om en indtjening (EBITDA før aktiebaseret aflønning) i niveauet DKK 100 mio. i 2015," skriver ledelsen.

Koncernchef Thomas Honoré understreger dog overfor Computerworld, at Microsoft fortsat vil være en tæt partner.

Interview: Her er vi på vej hen

Overordnet mener koncernchef Thomas Honoré fra Columbus, at det går godt i selskabet.

"Det går den rigtige vej. Vi har ryddet op i antal af lande og fokuseret forretningen," udtaler han.

Han forklarer videre, at salget af egne software komponenter til udvalgte branchen vil blive fokus-område i fremtiden.

"Det er her vi har det suverænt største vækstpotentiale," siger han.

Men det vil fortsat være i tæt samarbejde med Microsoft.

"Microsoft er vores hovedleverandør og vi sælger produkter i samarbejde med dem. Så jeg er sikker på, at de er godt tilfreds," siger Thomas Honoré.

Selskabet egen software er allerede udviklet og skal nu yderligere ud over rampen, forklarer topchefen.

Direkte adspurgt hvor meget mersalg Columbus har haft af egen software lyder svaret:

"Alene i Q3 er salget af eget software steget med 22 procent. Og over hele året 11 procent," siger han.

Skærer ned på antal lande

Samtidig har selskabet lukket ned i en stribe lande, så selskabet nu i stedet for i 21 lande, findes i 6 operative enheder.

"Vi har lukket ned de steder, hvor det vil være relativt sværere for os at vækste," siger han.

I år afspejler nedlukningerne sig konkret i, at Columbus har måtte nedskrive resultatet med 9 millioner i første halvår i år, oplyser han.

Topchefen har i øvrigt ingen kommentarer til dagens fald på omkring på 7 procentpoint på Columbus-aktien.

"Vi fokuserer på at gøre resultaterne så gode som muligt," siger han.

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly