Sådan får DSB 1.200 smartphones til at køre på skinner

DSB har rullet 1.200 smartphones ud til sit togpersonale. Det har givet en del udfordringer. Læs her, hvad DSB har lært af rejsen med at have mobile medarbejdere på skinner i hele landet.

Artikel top billede

Det siges internt i DSB, at togdriften er noget sværere at styre end seksualdriften.

Læg dertil 1.200 Android-smartphones udleveret som hverdagsværktøj til DSB's togpersonale i alderen fra 21 år til 74 år med vidt forskellige it-kompetencer spredt ud over hele landet, og så er kompleksiteten straks øget en tak eller to hos de Danske Statsbaner.

Alligevel er DSB ovenud tilfreds med sin mobilstrategi, efter at selskabet i 2011 indkøbte 1.200 Nexus S-smartphones, som på daværende tidspunkt var blandt Android-familiens topmodeller.

Udleveringen af smartphones har betydet en lettere hverdag for togpersonalet, en bedre service over for kunderne og ikke mindst øget sikkerheden på skinnerne, mener DSB.

"Nu kan vi i vores system holde øje med, at vores togførere har kvitteret for at have læst de seneste sikkerhedsinstruktioner. Diskussionen med overvågning har vi allerede taget med medarbejderne for to år siden, og det er nu almindeligt accepteret," forklarer DSB-projektleder Michael Rusbjerg.

Fra tung sag til let fil

At hverdagen for personalet er lettet efter smartphone-indførelsen, skal tages meget bogstaveligt.

Det skyldes, at enhver tog-medarbejder er underlagt krav om altid at bære en 1.000 sider tyk sikkerhedsmanual med en vægt på 10 kg med sig, som skal forevises på forlangende, hvis Trafikstyrelsen kommer forbi et DSB-tog.

Denne manual er nu pakket ned til en 70 megabyte stor fil på togpersonalets Nexus S-smarthones, som ultimativt blev valgt frem for Apples iPhone, fordi Android-telefonen har et udskifteligt batteri.

"Alle vores medarbejdere har oplader og et ekstra batteri med på arbejde. For selvom vi er DSB, er der altså ikke strøm til opladning i alle vores personale-kupeer, og de ansatte skal altid kunne fremvise og læse i sikkerhedsmanualen," forklarer Michael Rusbjerg, som har stået bag udrulningen af smartphones i DSB.

Han fortæller, at det på servicefronten også har hjulpet gevaldigt at introducere smartphones til togpersonalet frem for medarbejdernes noget bedagede Nokia-telefoner uden farvedisplay.

Så meget har DSB betalt for smartphone-strategien

For når en passager spørger om vej til alverdens destinationer, hvor der ikke nødvendigvis er lagt togskinner, så hjælper togpersonalet med at finde vej via tjenester som Rejseplanen.

"Det giver alt andet lige en bedre service," lyder begrundelsen, efter DSB.

Styrer telefonerne centralt

Statsbanerne har investeret omkring fem millioner kroner i sin smartphone-strategi, hvoraf pengene hovedsageligt er brugt på telefoner, mobile device management-software og app-udvikling specifikt rettet mod togpersonalet.

Eksempelvis barsler DSB med en offline-udgave af Rejseplanen inden længe.

Den slags tiltag bliver i lighed med opdateringer af sikkerhedsprocedurer og priser pushet direkte ud til personalet via mobile device management-platformen (MDM) fra Citrix.

Introduktionen af et MDM-system giver ifølge Michael Rusbjerg mere ro på bagsmækken, da DSB fra centralt hold eksempelvis kan se, hvis en medarbejder rooter sin telefon eller andet, som ikke er tilladt.

"Medarbejderne har fået at vide, at de ikke må besøge pornosider eller hjemmesider med rabiat indhold og bruge tjenester som Dropbox. Ellers er brugen af telefonen meget op til dem."

"Men hvis de skulle tabe den på et værtshus, har vi mulighed for fra centralt hold at slette al indholdet på deres telefoner," lyder det fra Michael Rusbjerg.

Lad dem dog lege

Han understreger vigtigheden af at afholde smartphone-kurser for medarbejderne, så de ved, hvad de går ind til, når de får udleveret en smart mobiltelefon, som også kan bruges til private formål.

"Når vi har afholdt it-kurser, er der altså medarbejdere, der løfter musen og presser den mod skærmen, når de får at vide, at de skal pege oppe i højre hjørne af skærmen med musen. Så vi er kun glade for, at de også leger med telefonen privat og bliver fortrolig med den," forklarer Michael Rusbjerg.

Downloads af apps i Google Play-shoppen betaler medarbejderne selv for, og ellers kan de hente op til 100 megabyte data om måneden på DSB's regning, så længe de holder sig inden for de udstukne regler omkring porno og cloud-tjenester som Dropbox.

Her er den største tidsrøver i projektet

"Vi har desuden opsat filtre på browserne, så medarbejderne ikke gør noget, som de ikke må," fortæller Michael Rusbjerg, der pointerer, at smartphone-oplevelsen hos medarbejderne skal være så gnidningsfri ude på skinnerne som muligt.

"Togpersonalet skal helst ikke tænke for meget over opsætningen eller pille i grundlæggende indstillinger, fordi det har vi allerede gjort for dem," fortsætter han.

Lidt af en tidsrøver

Samtidig erkender han også, at fra et administrativt synspunkt har opsætningen af telefonerne været en af de største udfordringer i DSB's smartphone-projekt.

"Vi regnede med, at for hver telefon ville opsætningen tage 10 minutter, men det tog altså 20 minutter, hvilket bliver en del ekstra-tid, når du har at gøre med 1.200 smartphones," fortæller Michael Rusbjerg.

DSB-projektlederen nævner samtidig, at i næste generation skal togpersonalet have mere differentierede profiler, hvilket dog næppe bliver en lige så stor opsætnings-tidsrøver, efter at DSB har fået smarthpones og sit mobile device management-system ind under huden.

I dag er opsætningstiden nede på fem minutter per telefon.

"Selv om personalet får differentierede profiler, udleverer vi dog stadig ikke data til personalet, som vi i gåseøjne ikke kan tåle at tabe. Og så har vi altså som nævnt også muligheden for at wipe folks telefoner, hvis de endelig skulle miste dem," siger Michael Rusbjerg.

Først sikkerhed - så produktivitet 

IDC-analytiker Jason Andersson med speciale inden for blandt andet unified communications og mobilstrategier påpeger i den sammenhæng over for Computerworld, at sikkerhed har været en af de vigtigste drivere for at bruge mobile device management-systemet i en bring your own device-tid.

Han peger samtidig på, at fremtidens trend inden for området er samarbejde over mobiltelefonerne og øget brug af business intelligence-værktøjer fra eksempelvis medarbejdernes GPS-koordinater til at optimere et transportselskabs ruteplanlægning og drift.

"Vi har desuden undersøgt enterprise-brugen af en app store, og det var kun 20 procent, der brugte en app store. Ud af de 20 procent var det kun 10 procent af medarbejderne, der var klar over, at der fandtes en enterprise app store, hvor de kunne hente arbejdsværktøjer," forklarer Jason Andersson.

Til det siger Michael Rusbjerg fra DSB, at alle medarbejdere i selskabets tog er informeret om DSB's enterprise app store, hvor eksempelvis den kommende offline-udgave af Rejseplanen kommer til at ligge som en af selskabets killer-apps.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Security Consultant (GRC)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job