Fiasko for vigtigt it-modul: Nu er nyt udbud i gang

Et vigtigt it-modul i staten er efter tre år overhovedet ikke slået igennem. Nu sender styrelsen it-systemet i udbud igen.

Artikel top billede

Et it-baseret indkøbssystem til statslige myndigheder er aldrig blevet en succes og implementeret af de potentielle brugere.

Det får kritik i Rigsrevisionens seneste rapport.

"Rigsrevisionen finder det uheldigt, at implementeringen af indkøbsmodulet ikke er lykkedes, fordi systemunderstøttelsen er af stor betydning for realiseringen af indkøbsprogrammets effektiviseringspotentiale og datakvaliteten i rapporteringen," lyder fra Rigsrevisionen.

Her fremgår det yderligere, at det er Moderniseringsstyrelsen, der står som ejer af it-systemet.

Styrelsen har siden 2010 arbejdet på at implementere et fælles indkøbs- og fakturahåndteringssystem i staten, oplyses det i rapporten.

"Faktureringsdelen er stort set implementeret i alle relevante
virksomheder, men det er ikke lykkedes at implementere indkøbsmodulet," konstaterer Rigsrevisionen.

I 2012 blev der gennemført et pilotforsøg, men det er "kun en lille håndfuld virksomheder, som i dag bruger systemet og kun på få områder".

"Det drejer sig om Statens It, som udelukkende køber
it-udstyr via systemet, og tre andre virksomheder, som benytter systemet til indkøb af kontorartikler," oplyser Rigsrevisionen.

Systemet fungerer sådan, at leverandører på indkøbsaftalerne lægger deres kataloger ud på en fælles platform, hvor virksomhederne kan købe ind gennem indkøbsmodulet, forklares det.

Ruller nyt system ud i 2014

Det er imidlertid frivilligt for statens virksomheder at implementere modulet.

De virksomheder, der ikke har implementeret indkøbsmodulet, kan købe ind via et katalog på leverandørens hjemmeside, oplyser Rigsrevisionen.

"Statens Indkøb har oplyst, at Moderniseringsstyrelsen er i gang med at gennemføre et nyt udbud på systemet og forventer at udrulle et nyt indkøbs- og fakturahåndteringssystem fra 3. kvartal 2014," står der i rapporten.

Håber er velsagtens, at flere vil implementere it-modulet i denne omgang.

I hvert fald finder Rigsrevisionen det "uheldigt, at implementeringen af indkøbsmodulet ikke er lykkedes".

Styrelse: System ikke godt nok
Hos Moderniseringsstyrelsen peger man på, at det er lykkedes med det nuværende indkøbs- og fakturahåndteringssystem at få implementeret et fælles statsligt system for elektronisk håndtering af leverandørfaktura.

"At der kun er få institutioner, som har valgt at igangsætte implementeringen af elektronisk indkøb skyldes blandt andet, at det typisk er en meget krævende proces for den enkelte institution, og at funktionaliteten i det nuværende system ikke har været god nok," forklarer vicedirektør Trolle Klitgård Andersen fra Moderniseringsstyrelsen.

Moderniseringsstyrelsen bekræfter, at der er igangsat et udbud af et nyt indkøbs- og fakturahåndteringssystem, "hvor der er lagt stor vægt på at understøtte institutionernes implementering af et elektronisk indkøbssystem."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S