Opråb: Apple, Nokia, HTC og Samsung har antenne-problemer

En stribe populære smartphones og mobiler opnår uheldige karakterer i ny test af antenner. Der skal lægges pres på producenterne, lyder det fra TDC-topchef Carsten Dilling og Dansk Industri.

Artikel top billede

Foto: Uffe Weng. (Foto: FOTOJOURNALIST UFFE WENGPhotojournalist Uffe Weng / Uffe Weng)

Alt for mange smartphones og mobiler har for dårlige antenner, og det irriterer telebranchen, der investerer milliarder i mobil-netværk. 

Problemet er, at kunderne, når deres telefon har svært ved at fange netværket, formentlig ofte bebrejder teleselskabet, selv om det kan være selve mobilen, der har et problem.

Som Computerworld skrev tirsdag, har Aalborg Universitet målt antenne-kvaliteten på 22 forskellige mobiltelefoner og telefonmodeller.

Konklusionen er blandt andet, at der er en forskel på mere end 10 gange i størrelsen af det radiosignal, der kræves for forbindelse med den dårligste i forhold til den bedste telefon.

Slet ingen gode telefoner

Der er ingen af telefonerne i testen, der opnår betegnelsen gode eller meget gode i forhold til antennen.

Der er til gengæld mange telefoner, der får karakteren middel, ligesom mange er under middel og nogle få decideret ringe.

I den sidste gruppe finder vi iPhone 5C, iPhone 5S og Nokia Lumia 925.

"Det er selvfølgelig et stort problem, at antennerne ikke er bedre end det," siger administrerende direktør i TDC, Carsten Dilling, til Computerworld.

Carsten Dilling mener dog, at TDC først og fremmest skal fokusere på det, selskabet selv er herre over.

"Vi skal blive ved med at investere i vores netværk og gøre, hvad vi kan for at levere 110 procent," siger Carsten Dilling, der samtidig tilføjer, at netværksleverandøren Huawei har fået besked på ikke bare at levere netværk, men også at levere netværk, der spiller bedst muligt sammen med telefonerne.

Tom Togsverd, der er direktør i Dansk Industris ITEK, skriver i en mail, at det er godt, at Erhvervsstyrelsen har undersøgt mobilantennerne.

"Mobiltelefonen er et uundværligt værktøj for borgere og virksomheder. Det er i den grad et produktivitetsfremmende arbejdsredskab. Derfor er det godt med fokus på, at flere faktorer har betydning for at teknologien virker, som den skal."

Forslag: Svagheder skal synliggøres

DI bakker derfor også op om et forslag om en EU-mærkningsordning for antenner, så det bliver lettere for forbrugere og virksomheder at gennemskue antennekvaliteten i telefonerne.

"Det nytter ikke noget, at teleselskaberne investerer milliarder af kroner i nettet, hvis telefonernes antenner ikke kan følge med," udtaler Tom Togsverd.

Vigtigt at lægge pres på producenterne

Carsten Dilling, administrerende direktør i TDC, mener først og fremmest, at det er vigtigt, at mobilproducenterne bliver gjort opmærksomme på problemet.

"Jeg tror, det vigtigste er, at der bliver lagt et pres på producenterne for at have fokus på antennerne. Om det så skal være med uvildige rapporter som denne her eller på andre måder, er ikke så afgørende," siger Carsten Dilling.

"Men det må heller ikke blive nogen undskyldning fra vores side. Vi skal fortsætte med at opgradere vores netværk, så vi gør alt, hvad vi kan fra vores side," siger Carsten Dilling til Computerworld.

Læs også:

Kæmpe test af mobilantenner: Sådan klarer din mobil sig

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra MSI

    MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

    MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S