Pas på: Her risikerer du at skabe en uønsket data-silo

Der er i mange organisationer et ønske om at nedbryde data-siloerne, men faktisk kan det gå den stik modsatte vej, hvis du ikke er opmærksom på en særlig udfordring.

Artikel top billede

Der er en udbredt sammenblanding af, hvad der er master data, og hvad der er data, der er tilnyttet en specifik forretningsapplikation.

Sådan skriver Gartner-rådgiver Andrew White i et blogindlæg.

"Begge typer data bliver anvendt af og er nødvendige for forretnings-applikationer for at kunne klare opgaven. Men adskillelsen, der er relativ ny i industrien, mangler i mange organisationer."

Andrew White forklarer i sit indlæg, at det er vigtigt at kunne se forskellen på de to typer data, fordi forretningssystemer bliver mere og mere komplekse i takt med, at blandt andet mobil-apps og cloud-løsninger tages i brug.

Alle former for forretnings-applikationer gør brug af data, og mange applikationer kan gøre brug af de samme data, mens andre applikationer har deres egne data.

Her er forskellen

Gartner mener derfor, at denne data-definition er vigtig:

- Applikations-specifikke data bruges kun af den applikation. Disse data optræder ikke andre steder i applikations-landskabet.

- Master data er fælles data på tværs af mange applikationer. Det er ikke noget, der er specifikt for nogen applikation.

Forklaringen på, at adskillelsen af de to typer data bliver stadig vigtigere, er ifølge Andrew White, at man frem for alt ikke ønsker, at der opstår endnu en data-silo.

"Hvis du ikke er opmærksom på denne skelnen, er der en en risiko for, at dit nye centrum for master data management bogstaveligt talt, over tid, vil udvikle sig til endnu en opsvulmet, ERP-lignende data-model."

"Vi vil have fejlet og være tilbage, hvor det hele startede," skriver Gartner-rådgiveren med henvisningen til, at man i de fleste organisationer jo netop ønsker et opgør med data-siloerne.

Konsekvensen af nye data-siloer vil blandt andet være, at vi skal bøvle med at kopiere data frem og tilbage, at integrationen besværliggøres, og at man ikke opnår den agilitet, der ellers er et mantra i de fleste it-afdelinger.

Du kan læse mere om, at data i mange tilfælde er knyttet til specifikke applikationer, her.

Læs også:

Fremtidens filsystem: Mapperne forsvinder fra din pc

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Midtjylland

Banedanmark

Cyber Security Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil