Storkunde: Dette er Monrad-Gyllings genistreg

Særligt én ting fremhæver formanden for landets kommunale it-chefer som den afgående KMD-topchefs genistreg. Der prikkes dog også til et ømt punkt.

Artikel top billede

70 procent af omsætningen hos it-giganten KMD stammer fra landets kommuner, hvor formanden for it-chefernes forening, Jørgen Kristensen Rasch, peger på et par ønsker til profilen af den nye KMD-styrmand efter Lars Monrad-Gyllings exit.

"KMD's nye CEO skal fra et kommunalt markeds- og samarbejdsperpektiv for det første udvise ydmyghed, for det andet evne at lytte og for det tredie acceptere medstyring," fortæller Jørgen Kristensen Rasch.

Han forklarer, at nu har KMD, der i dag har monopol-systemer for en milliard kroner om året hos landets kommuner, landet en udfasningsaftale, som varsler en ny vej.

Jørgen Kristensen Rasch er tilfreds med den nye aftale, hvor KMD bliver stillet ligesom alle andre leverandører i forhold til de kommende udbud på området.

Samtidig vurderer KITA-formanden, at Lars Monrad-Gyllings uovertrufne gode taktiske evner og politiske tæft ikke i samme grad fremover bliver det vigtigste hos den nye KMD-chef.

"I stedet bliver det et samarbejde på mere lige vilkår, hvor KMD er én blandt flere leverandører, der bygger bæredygtig og sammenhængende digitalisering til kommunerne," siger Jørgen Kristensen Rasch.

Passende tidspunkt

Derfor er det også et passende tidspunkt for Lars Monrad-Gylling at takke af på.

Lars Monrad-Gylling har da også i sine 15 år stået i spidsen for så forskellige it-projekter som omlægningen i forbindelse med kommunanalreformen til salget til kapitalfondene.

"Han har haft en ekstrem god evne til at netværke politisk og sætte KMD på den nationale dagsorden for digitalisering - og samtidig faktisk leveret på det operationelle plan," vurderer KITA-formanden.

Hvis man skal pege på et område, som måske i mindre grad er lykkedes, er det at gøre KMD til Nordens største SAP-hus.

Hele øvelsen med at konvertere KMD's gamle kommunale løsningsportefølje over på SAP blev påbegyndt lige omkring årtusindskiftet og er stadig ikke tilendebragt, påpeger han.

"Omvendt har hans involverering i dannelse og systemunderstøttelsen af Udbetaling Danmark været en geni-streg," siger han og forklarer, at det fremtidssikrer mulighederne for KMD for at fastholde et marked, der er betalt af, men udenfor kommunernes beslutningsmæssige rækkevidde.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S