Artikel top billede

Her er TDC's helt store udfordring

Lige nu og her leverer TDC bundlinje-varen til aktionærerne trods en faldende omsætning. På sigt har TDC dog en stor udfordring, vurderer analytiker.

TDC's omsætning er under pres, men indtjeningen forsvares.

Det er hovedkonklusionen i TDC's netop offentliggjorte årsregnskab.

Selv om TDC opnår et 2013-resultat på 10,1 milliarder kroner i overskud før skat, afskrivninger og renter, er udviklingen ikke uproblematisk, vurderer Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank. Han følger blandt andet TDC. 

"Det er et eller andet sted TDC i en nøddeskal. Det er præcis det, som selskabet skal kunne. Nu siger du, at omsætningen er den laveste i fem år - og næste år, når vi snakker sammen, er det den laveste igen," lyder det fra Morten Imsgard. 

"Vi har den her kedelige udvikling med, at omsætningen falder, så det, de skal, er selvfølgelig at effektivisere sig ud af den udfordrende tendens." 

"Det er de rigtig dygtige til, og derfor formår de også over en bred kam at holde deres indtjeningsniveauer på en lavere omkostningsbase, fordi man driver et mere effektivt TDC."

Derfor har TDC en udfordring

Men, tilføjer Morten Imsgard, den udvikling bliver ikke ved med at gå:

"Det er klart, at den tendens ikke kan blive ved. Man kan ikke blive ved med at skrue på effektiviserings-knapperne i TDC. På den lange bane kan man ikke overleve uden en form for produktløsnings-innovation, der kan bidrage til at stabilisere toplinjen."

"Og så kan TDC krydse fingre for, at de politiske indgreb, og de reguleringer, der kommer fra politisk hold, bliver holdt på et så lille niveau som overhovedet muligt," tilføjer Sydbank-analytikeren.

I TDC's regnskab fremgår det da også, at alene regulering af telepriserne skrumpede omsætningen med 656 millioner kroner i det forgangne år.

Vinder ikke mobilkunder

Morten Imsgard vurderer, at TDC's 2013-regnskab i det store hele lever op til forventningerne.

"Det er meget på linje med, hvad hvad vi havde ventet, at TDC kunne levere med udgangen af 2013, og hvad de tør melde ud om 2014," siger Morten Imsgard.

Der er dog også udsving i forhold til de ventede resultater, påpeger Morten Imsgard.

"I deres privat-division kommer man ikke helt så flot i mål med 2013, som jeg havde ventet. De er stadig udfordret af, at deres kunder vælger mobilløsninger eller pakkeløsninger, og det vil sige, at man taber flere fastnetkunder, end det måske var ventet."

"Samtidig må man også sige, at TDC ikke i øjeblikket for alvor er et af de selskaber, der vinder mobilkunder i det danske marked."

"Det er mere en ommøblering af kunder. De vinder kunder i deres TDC-brand, og det er rigtig attraktivt, men omvendt må man også sige, at man får renset ud af ikke så rentable kunder i andre brands - så samlet set ser billedet lidt mere lunkent ud."

I det offentliggjorte regnskab fremgår det, at der i fjerde kvartal var en en positiv nettotilgang af mobiltaleabonnenter til TDC-brandet på 4.000, mens der var et fortsat tab på 17.000 af privatkunder med såkaldt lav ARPU (Average Revenue Per User).

TDC opnåede i 2013 en samlet omsætning på 24,6 milliarder kroner mod 26,2 milliarder i 2012.

Det er interessant, at omsætningen er den laveste i de seneste fem år, men at TDC fortsat formår at tjene gode penge.

Årets bundlinje er således på godt 3,2 milliarder, hvilket er lavere end 2012, men højere end de tre foregående år.

Læs også:

TDC hårdt presset - men skovler penge ind




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere






Computerworld
Opsporet: Her bor en af verdens mest berygtede hackere og en af hovedpersonerne bag REvil med sin hustru i stor villa