YouSee ind i mobilkrig: Lader kunderne skrue op og ned for forbruget

TDC-ejede YouSee vil nu lade mobil-kunderne skrue op og ned for data og taletid.

Artikel top billede

Det TDC-ejede kabel-TV-selskab YouSee forsøger nu at gå nye veje for at fastholde mobilkundernes interesse. Det sker med et tilbud, hvor kunderne kan justere på fordelingen af taletid og data i deres mobilpakker. Det skriver dr.dk.

Ifølge YouSee bruger en dansk mobilkunde i gennemsnit to timers taletid og en gigabyte data månedligt på deres private mobilabonnement, men mange betaler for en langt større mobilpakke.

"I længden er det nok ikke en farbar vej at blive ved med at sælge folk langt mere, end de faktisk har brug for," siger Kasper Ørtvig, der er afdelingschef hos YouSee mobil, til dr.dk.

TDC købte i 2011 mobilrebellen Onfone, der havde startet en heftig priskrig. Kort før jul meddelte TDC dog, at Onfone-navnet skulle nedlægges, og selskabet i stedet skal leve videre under navnet YouSee mobil.

Billigere end en pizza

Teleanalytiker John Strand, Strand Consult, peger på, at mobilprodukter efterhånden er blevet så billige, at det ikke giver meget mening at sætte priserne længere ned.

"I dag er priserne kommet så langt ned, at det er billigere at have et mobilabonnement end at købe en stor pizza og en cola," siger John Strand.

Derfor må selskaberne gå nye veje, mener han.

"Konkurrencen på mobilmarkedet er benhård. Alle mobiludbydere prøver at finde på nye produkter til deres kunder, og nøgleordet for de fleste af dem er at gøre det mere simpelt - og let at kommunikere og markedsføre. YouSee har allerede lanceret bland-selv på bredbånd og TV, og det er kun naturligt også at gøre det på mobil," siger John Strand til dr.dk.

Læs også:

Sådan vil TDC bevare tronen i dansk tele-krig

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse