Artikel top billede

Test: Adventurespil serverer nye konspirationsteorier

Spiltest: Moebius - Empire Rising bider sig hurtigt fast i en saftig og interessant konspirationsteori, der væver sig omkring et plot som lige så vel kunne have hørt hjemme i en storsælgende Dan Brown-roman.

Malachi Rector er ekspert i antikviteter. Med base i hans forretning i New York hyres han af velhavende klienter til at rejse verden rundt, og vurdere endda meget værdifulde genstande - et job der ikke altid er ufarligt.

Specielt ikke når Malachi Rector er væsentlig bedre til sit fag og deduktion, end han er til at begå sig socialt.

Han finder det derfor også selv usædvanligt, da den hemmelige efterretningstjeneste FITA hyrer ham til at drage til Venedig, for at undersøge mordet på en kvinde.

Ikke med henblik på at finde hendes morder, men for at vurdere om der eventuelt skulle være ligheder mellem kvindens skæbne og historiske berømte kvinder ditto - kvinder som i kraft af deres liv har haft en signifikant indflydelse på verdenshistorien.

Milepæle indenfor adventurespil

Moebius: Empire Rising bider sig således hurtigt fast i en saftig og interessant konspirationsteori, der væver sig omkring et plot som lige så vel kunne have hørt hjemme i en storsælgende Dan Brown-roman.

Det er netop historien, der er med til at gøre Moebius: Empire Rising interessant - ikke fordi den tager virkelig uventede krumspring undervejs, men fordi spillet er skrevet og instrueret af spiludvikleren Jane Jensen.

Jane Jensen er noget nær en legende indenfor netop adventurespil. I sin tidlige karriere fungerede hun blandt andet som forfatter på adventure-klassikere som Police Quest III og King's Quest VI, inden hun i 1993 fik mulighed for at lave spillet Gabriel Knight: Sins of the Fathers, en udgivelse der, ligesom de to efterfølgere i henholdsvis 1995 og 1999, i kraft af historie og stemning står som milepæle indenfor genren.

Det er opblomstringen indenfor Kickstarter-finansierede spilprojekter der har gjort det muligt for Jane Jensen at stifte sit eget spilfirma, som således debuterer med dette spil.

Personlighedsprofiler og antikviteter

Det er ikke overraskende, at Jane Jensen som spiludvikler holder sig til det, hun kender. Moebius: Empire Rising er et helt ordinært peg og klik adventurespil, hvor elementer i omgivelserne skal undersøges, samtaler gennemføres og forskellige objekter fra tid til anden kombineres for at overkomme en forhindring - som når en bådspæl og klistret blomstervoks i samspil lader Malachi Rector fiske en nøgle op fra bunden af Venedigs kanaler.

Malachi Rector får undervejs mulighed for at benytte sin ekspertise indenfor antikviteter, når spilleren skal matche for eksempel materialetyper og detaljer for at vurdere ægtheden i diverse oldsager.

Et talent for deduktion som hovedpersonen også benytter til at analysere de mennesker, han møder undervejs, og hvor spilleren ved at se på kropssprog, tøj, øjne med videre tegner en hurtig personlighedsprofil, der er med til at åbne op for flere dialogmuligheder i en efterfølgende samtale.

Snubler i design og teknik

Desværre er det meget sjældent, at de små grå virkelig sættes på arbejde i Moebius: Empire Rising, og adventureformen føles derfor mere som en rigtig langsom måde at fortælle en historie på.

Samtidig har Jane Jensen valgt at respektere det narrative forløb højere end det spilteknisk praktiske.

Hvor adventurespil sædvanligvis giver hovedpersonen mulighed for at samle alskens grej lige fra papirklips til motorolie sammen undervejs, så nægter Malachi Rector at putte noget i lommerne, hvis han ikke i øjeblikket kan se fornuften i det.

Det giver selvfølgelig mening, at en intelligent mand som Malachi Rector for eksempel ikke gider rende rundt med en stålbøjle eller saks i lommen. Men det er på den anden side heller ikke underholdende at fræse frem og tilbage mellem de forskellige områder i spillet, for at hente de forskellige småting.

Teknisk halter spillet også omkring i en underlig blanding af prærendere spilområder og så figurer, hvor animatorerne synes fuldstændig uden indsigt i menneskelig anatomi, og troværdig tyngde i figurerne er helt fraværende. Specielt Malachi Rector har en tendens at vride sig omkring i hofter og ankler på en måde, så han virker nærmest udenjordisk.

Moebius: Empire Rising har absolut noget at byde på i selve spillets fortælling, men der skal en god portion tålmodighed og overbærenhed til, hvis spilleren overhovedet skal nå frem det afsluttende kapitel.

Læs også: 4 udstyrligt vanedannende spil du bare ikke kan slippe


Loading ikon


CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital