Hård kritik af e-Boks: Direktøren svarer igen

Flere debattører kritiserer i stærke vendinger it-virksomheden e-Boks, der har stor succes og er ejet af Nets. Læs hvad kritikken går på - og reaktionen fra firmaets direktør.

Artikel top billede

E-boks, der er ejet af Nets, har netop landet et nyt rekordoverskud.

Men flere debattører i Computerworlds debatforum er mildt sagt ikke imponeret af tjenesten, som cirka fire millioner danskere anvender.

I debatforummet sætter Johannes Sebastian spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er overraskende, at e-Boks, der blev stiftet af Post Danmark, PBS og KMD i sin tid, blev en succes. 

"Også når man bliver foræret de-facto- og monopol-status? Gad vide hvor meget tabt innovation, arbejdspladser og ikke mindst konkurrence, e-Boks har resulteret i...," lyder den hårde kritik.

Samtidig får brugervenligheden hos e-Boks-løsningen et skud i mellemgulvet.

"Til gengæld er min brugeroplevelse ikke god, jeg er tvunget til det tunge NemID og java-ventetids-login, jeg kan ikke videresende til egen e-mail, der er ingen integration til OneDrive, Google Drive etc.," hedder det fra debattøren.

En anden debattør, R Jensen, konstaterer, at det jo ret beset bare er som en mail "og bliver ikke brugt til noget særlig, det eneste jeg modtager derigennem er pensionsblade, som jeg ikke ønsker, samt indkaldelse til syn på bil."

Også Anders Lorentsen angriber brugervenligheden.

"Når man nu har kæmpet sig ind i systemet med NemID og endelig ankommer til sin indbakke, kunne de så ikke opfinde det der smarte koncept med at kunne emaile dokumenter ud af e-Boks (indsæt selv ironi)," lyder det fra ham.

Direktør: Vi er i konkurrence og brugervenlige
Direktør Henrik Andersen fra e-Boks tager kritikken fra debattørerne alvorligt og siger samtidig, at man faktisk arbejder indgående med brugervenlighed i det daglige.

"Vi har omkring seks millioner login om måneden, og hver 1.000 bliver præsenteret for nogle spørgsmål om blandt andet brugervenligheden," siger han.

Også via Epinion har e-Boks i mange år udtaget 8.000 netbanksbrugere, der får spørgsmål om brugervenlighed.

Endelig lytter man løbende til både ris og ros på blandt andet Facebook, forklarer direktøren.

"Helt overordnet kan vi ikke gøre alle 4,3 millioner brugere helt tilfredse. Men vi kan gøre det bedst for flest," siger Henrik Andersen.

Han erkender, at der er en balance mellem brugervenlighed og sikkerhed.

For faktisk har e-Boks flere gange undersøgt muligheden for, at man kan videresende dokumenter.

"Men det har Datatilsynet kraftigt frarådet os. Det samme er tilfældet i Norge," siger Henrik Andersen.

"Men når det så er sagt, er det noget, vi fortsat udfordrer af hensyn til brugervenligheden."

Sætter man de seks millioner månedlige login over for antal opkald til supporten, lander procenten på 0,08 procent.

"Og halvdelen af dem vedrører reelt ikke spørgsmål om e-Boks, men om NemID, opdateringer af programmer og alle mulige andre ting," forklarer Henrik Andersen.

Imidlertid understreger Henrik Andersen, at e-Boks tager brugervenligheden meget alvorligt og løbende arbejder på at forbedre den.

Faktisk vil der snart komme nyt på den front, røber han - uden dog at ville gå i detaljer på nuværende tidspunkt.

Hvad angår monopol-kritikken, er reaktionen den, at e-Boks i dag er i hård konkurrence.

"Vi vandt udbud på det statslige område i Danmark og vandt også udbud i Norge," forklarer direktøren.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS