Danmark styrtdykker på liste over bedste it-nationer

Tidligere pralede danske ministre af Danmark som verdens bedste it-nation. Det er helt slut nu, hvor vores land er i frit fald væk fra it-superligaen.

Artikel top billede

Danmark er i frit fald ned igennem rækkerne fra tidligere at have ligget i verdens absolutte it-superliga.

Det afslører en ny rapport fra World Economic Forum, der har lavet undersøgelsen de seneste 13 år.

I både 2006-2007, 2007-2008, 2008-2009 lå Danmark nummer 1 på listen.

Dengang var kamp om at sole sig i hæderen og daværende videnskabsminister Helge Sander (V) udtalte blandt andet:

"For de rutinemæssige kritikere på disse områder bør rapporten være pligtlæsning".

Samtidig blev der hældt pressemeddelelser ud fra alle kanter om det glade budskab, som alle kan lide at høre:

Danmark er verdens bedste til it.

Faldet begynder

Men så vender det hele.

I 2009-2010 tog Danmark det første fald til en 3. plads og siden er det bare gået ned ad bakke.

I 2012 lå Danmark nummer 4 på listen. I 2013 var Danmark faldet til 8. pladsen.

Og nu - i 2014 - er Danmark så nede på 13. pladsen.

Du kan læse den nye rapport her.

Blev advaret

Tilbage i 2011, da faldet begyndte at vise sig, bloggede chefkonsulent Thomas Woldiderich fra Dansk Energi, om sagen på Computerworld.dk.

Han advarede alle imod af sove tornerosesøvn.

I dag er hans kommentar til den skuffende 13. plads.

"Dengang vi lå nummer 1 var der jo ingen grænser for, hvor meget vinderpositionen skulle fremhæves, men det er langt vigtigere at få sat fokus på og taget hånd om udfordringerne, nu hvor vi glider ned fra tinderne," forklarer han.

Og så skal vi - for at komme videre - erkende, at vi ikke er verdensmestre.

Ikke engang nordisk mester

"Rapporten viser jo, at vi hverken er verdensmestre, europamestre eller for den sags skyld nordiske mestre, når det kommer til, at udnytte de digitale muligheder," slår han fast.

Han peger på, at de andre nordiske lande, som Sverige, Norge og Finland, alle er med i top fem.

Hos de Konservative har it-ordfører Brian Mikkelsen også bidt mærke i årets ringe placering.

Han skriver på Facebook, at "under VK-regeringen lå vi nummer 1, i dag er vi som eneste skandinaviske land uden for top 10!".

"Vi skal tilbage i verdenseliten - vi har simpelthen ikke råd til at lade være."

"Derfor har Det Konservative Folkeparti længe ønsket at genåbne det forældede teleforlig fra 1999, inkludere bredbåndsetablering under boligjobordningen samt oprette en digitaliseringspulje til små og mellemstore virksomheder," skriver Brian Mikkelsen i dag.

Læses lige nu

    STELLA CARE ApS

    Frontend- og app-udvikler (AI-Native)

    Københavnsområdet

    Octocube Games ApS

    CIFI Developer

    Region Sjælland

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    Steen Marquard,  Jabra, er pr. 15. juni 2026 udnævnt som Regional President for Norden og UK. Han er uddannet HD(O). Han beskæftiger sig med I sin nye rolle får Steen ansvar for at videreudvikle salget af virksomhedens professionelle lyd- og videoløsninger, samt styrke samarbejdet med channel teams og partnere på tværs af regionen. Udnævnelse