Godt råd til it-chefen: Derfor skal du gentænke dit job

En af de mest dominerende it-tendenser stiller særligt store krav til it-cheferne, der bør gentænke deres rolle i virksomheden.

Artikel top billede

Big data og arbejdet med data-analyser i det hele taget kan potentielt ændre din virksomhed fundamentalt.

Men mens man måske som udgangspunkt skulle tro, at fremtidens data-analyser i høj grad er et spørgsmål om teknologi, er det faktisk det organisatoriske, der udgør den største udfordring.

For vil man for alvor gentænke virksomheden og produkterne med udgangspunkt i de mange data-input, man kan hive vigtig viden ud af, kræver det, at man har de rigtige folk på de rigtige poster.

Ellers kan big data hurtigt blive til big problems.

Det er CIO'en og it-ledere i det hele taget, der nu skal træde i karakter og sikre, at virksomheden griber de data-baserede muligheder an på den rette måde.

Sådan lyder det i en ny analyse fra rådgivningsfirmaet McKinsey.

"For at kunne føre an i denne transformation er CIO'er nødt til at gentænke deres rolle, så de ser sig selv - og opfordrer andre til at se dem - som topledere i en informations-virksomhed."

"Som en hvilken som helst topleder skal CIO'en bringe visioner, retning og det organisatoriske ind i forhold til virksomhedens prioriteringer af big data-investeringer," lyder rådet fra McKinsey.

Fire ting du bare skal kunne

Med andre ord skal man som it-topchef både mestre kunsten at bringe data-analyser i spil som en værdi-skaber, at sikre hele den nødvendige teknologiske palette af værktøjer og infrastruktur, og at sikre, at det organisatoriske setup understøtter data-ambitionerne.

McKinsey peger i sin analyse på fire kritiske roller, som CIO'en skal mestre:

- Du skal være en venturekapitalist: Du skal vise alle mulighederne og lægge vægt på de steder, hvor data og analyser kan give de største fordele.

- Du skal være en produktchef: Det er din opgave at komme med letanvendelige produkter til big data og analyser, der er designet til de brugsmønstre, de interne brugere har.

- Du skal være en personalechef: Det er din fornemme opgave at motivere de eksisterende talenter og at skaffe nye.

- Du skal være en forretningsleder: Du skal sikre, at transformationen og alle forandringerne kan finde sted.

Læs hele McKinseys analyse om kravene til fremtidens it-ledere her.

Læs også:

Advarsel til virksomheder: Kom i gang med big data - eller bliv overhalet

Dansk CIO på afgørende mission: Sådan skal fremtidens it fungere

CIO toptuner it-afdelingen: Her er
opskriften

Data-analyser 2.0: Her er alle de nye muligheder

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S