Artikel top billede

Rapport fra verdens største spilmesse: Er Kinect allerede dødt?

Det er overvældende, hvad der bliver vist frem på spilmessen E3. Vi har valgt fem nedslag.

Los Angeles: Spilmessen Electronic Entertainment Expo, også blot kaldet E3, er et gedemarked. Verdens største spilmesse er netop løbet af stablen i Los Angeles, og det er et show bestående af nøje koreograferede pressekonferencer og to dages regulær messe, som ikke blot skal forføre alverdens journalister men også de hundredetusindevis af spilfans, som følger med via websider og streams.

Antallet af nye spil der vises frem er så overvældende, at det hele synes at drukne i hinanden. Larm, musik, planlagt æstetik og flot klippede trailere får til sidst alle indtrykkene til at stå uklart, og pludselig er det glemt, at en stor del af spiltitlerne enten først udkommer i 2015 eller rent faktisk ikke er værd at spille.

Vi har valgt at bide mærke i nogle få tendenser og spil ved dette års E3.

Glem alt om Kinect

Xbox One fik endelig en dansk udgivelsesdato - den 5. september 2014. Godt et år efter Microsoft oprindeligt lancerede konsollen.

To versioner bliver tilgængelige på de danske hylder, dels den komplette Xbox One inklusive bevægelsessensoren Kinect til 3.899 kr, men også Xbox One versionen uden Kinect til 3.299 kr.

Og det er denne del, der er den mest interessante del ved E3 i år - og specielt de ting Microsoft ikke rigtig sagde noget om. I ugen op til E3 bekræftede Microsoft nemlig, at ved ikke at skulle tage hensyn til bevægelsessensoren Kinect vil spiludviklere fremadrettet kunne trække omkring 10 procent ekstra systemressourcer ud af Xbox One.

Denne oplysning er interessant at have i baghovedet, når Xbox pressekonferencen ses igennem. For når Xbox-chefen Phil Spenser erklærede, at nu skulle det kun handle om spil, betød det ikke kun, at Microsoft gik meget stille med dørene i forhold til Xbox Ones streaming- og mediefunktionalitet. Det indebar også, at Kinect- og bevægelsesspil havde en endda meget lille rolle at spille.

Det virker nærmest, som om Microsoft nu slæber afsted med deres Kinect-controller efter sig som en halvdød rotte i snor, og at den meget vel kunne ende på hylden med falleret hardware side om side med det eksterne HD DVD-drev, som blev lanceret til Xbox 360.

Spilserier strækkes tynde

Vi ser hvert år, at spiludviklere stille og roligt har fjernet spilserier så langt fra deres oprindelige udgangspunkt, at det er svært at se hvad der binder udgivelserne sammen - dette kommer for eksempel meget tydeligt til udtryk i Call of Duty- og Battlefield-serierne fra henholdsvis Activision og Electronic Arts, som i dag ikke har meget at gøre med begge seriers oprindelige udgangspunkt i Anden Verdenskrig.

Seneste skud i Battlefield-serien har således undertitlen Hardline, og fokuserer på røvere og politi i en storby - ikke noget skidt udgangspunkt for en multiplayer actionoplevelse, men som serie er det mest spiludvikleren DICE's underliggende Frostbite-teknologi, der binder tingene sammen. Det er måden våben fungerer på, figurernes bevægelser og grafik - selve spillets sprog så at sige - som for Battlefield-fans skaber sammenhængen. Det er spil som teknologi, de er fans af.

Det er ikke overraskende, at en spiludgiver som Electronic Arts holder fast i Battlefield som den sikre hest. Det koster en formue at få succes med en ny spilserie i det hårde konkurrencemiljø, som AAA-spil udgør, og Electronic Arts tager derfor traditionelt meget få chancer.

Men det gør på den anden side ingen af de større spiludgivere netop i denne mellemliggende fase, hvor vi stille og roligt er ved at skifte til en næstegenerations konsol, og spiludgivere og forbrugerne derfor ikke rigtig ved, hvor de har hinanden.

Rejsearrangør i dødsriget
Sony modtager hvert år massevis af breve fra fans med ønsker til spiludgivelser - et enkelt af disse breve nåede frem til Sonys pressekonference. Brevet fra ti-årige Sally, der fandt det beklageligt, at hun var så ung, at hun ikke havde mulighed for at opleve spilklassikere som for eksempel dem, spiludvikleren Tim Shafer har lavet.

Brevet og hele opbygningen er selvfølgelig pr-koordineret fis og ballade, som skal afsløre brevet i netop Tim Shafers hænder, inden det bekendtgøres at hans klassiske adventurespil Grim Fandango er på vej til PlayStation 4 i en såkaldt remastered udgave.

Hvad der præcis ligger i denne formulering vides endnu ikke, da der ikke blev vist andet frem end koncepttegninger fra spillet - men lad os blot sætte næsen op efter en poleret og teknisk opdateret udgave af historien om Manuel "Manny" Calavera, der er rejsearrangør i det mexicanske dødsrige.

Den kyniske vinkel på, hvorfor Sony vælger at lægge platform til genudgivelsen af et 15 år gammelt adventurespil hælder mod, at Sony på denne måde kan overbevise spilfans omkring 40'erne om, at PlayStation 4 er det rette valg af konsol. Men udgivelsen af denne regulære klassiker bør også tages som et udtryk for, at der findes et voksende spilpublikum, som sætter netop historie og stemning højere end ren rå (kedelig) action.

Dystre danskere

Det var med de nationale briller på herligt at se Xbox-chefen Phil Spenser træde på scenen mod slutningen af Xbox-pressekonferencen iført en T-shirt fra spillet Limbo, som blev en stor succes for den danske spiludvikler Playdead på i første omgang Xbox.

Et spil Phil Spenser på scenen kaldte for en af sine personlige favoritter, inden der blev blændet op for traileren til Playdeads kommende spil Inside.

Inside var tidligere kendt under det noget hemmelighedsfulde navn Project 2, der allerede i 2011 modtog en million kroner fra Den Danske Spilstøtteordning - det højeste beløb uddelt nogensinde, til et spil.

Playdead har med Inside rent teknologisk bevæget sig over på den ligeledes danskudviklede spilplatform Unity, mens tonen i spillet stadig synes både mismodig, mørk og skræmmende. Noget vi først får at se ved selvsyn, når Inside udkommer i 2015.

Millionsællert til pc

Det var ikke nogen overvældende stor overraskelse, at spiludvikleren Rockstar Game benyttede E3 til at fortælle, at deres Grand Theft Auto V udkommer til såvel pc som PlayStation 4 og Xbox One senere i år. Blot rart at få bekræftet.

Siden spillet udkom i september sidste år, har det solgt i omegnen af34 millioner eksemplarer - alene i Norden solgte spillet 500.000 eksemplarer.

Det er salgstal, som Rockstar Games selvfølgelig gerne lægge yderligere til, ved at udgive en version til næste generationskonsollerne i tide til julesalget 2014.

Kernen i spillet forbliver uændret, men Rockstar Games lover, at den øgede mængde hestekræfter i såvel de nye konsoller som pc'en vil blive udnyttet til forbedringer i teksturer og grafik.

Samtidig bliver det muligt for konsolspillere at importere deres figurer fra enten Xbox 360 eller PlayStation 3 til den nye version af spillet.