Sverige bygger e-arkiv for 400 millioner kroner

Et fælles elektronisk myndighedsarkiv skal spare den svenske stat millioner af kroner, men før der kan spares, skal der spenderes mere end 400 millioner kroner.

Artikel top billede

De 117 største svenske myndigheder har ikke et centralt, digitalt arkiv til lagring af offentlige dokumenter, men det skal der rådes bod på. Det skriver idg.se.

Statens Servicecenter har foreløbig modtaget 1,4 millioner kroner til at undersøge myndighedernes behov, se på hvilke tekniske muligheder der er tilgængelige og udfærdige en kravspecifikation.

Selv om projektet endnu kun er på sit første stadie, regner Statens Servicecenter med en investering i omegnen af 400 millioner kroner.

Ønsker en hyldeløsning

En forundersøgelse slog fast, at det ville koste staten et sted i mellem 0,9 og 1,4 milliarder kroner at udvikle arkivet selv. Derfor ønsker svenskerne en færdig løsning, som kan skaleres alt efter de enkelte myndighedernes størrelse og behov.

Et pilotprojekt, som skal være med til at indkredse, hvilke kriterier arkivet skal leve op til, afvikles med erhvervsstyrelsen, domstolene, energiagenturet, fortifikationsagenturet, Stockholm og Västernorrlands amt, post- og telestyrelsen samt statens ejendomsmyndighed.

E-arkivet er aktivt fra 2016

Sverige har i dag ikke nogen faste standarder for offentlig opbevaring af digital information, før Rigsarkivet overtager lagringen efter 20 år.

Flere store myndigheder har allerede deres egne løsninger, men de skal nu samles i et fælles arkiv, hvor små og mellemstore myndigheder også kan indrapportere.

Ved udgangen af februar 2015 er den første del af projektet afsluttet og indrapporteret til regeringen, og engang i 2016 skal det fælles arkiv kunne tages i brug.

Læs også: Sådan klemmer man data ud af 16 kilometer asfalt

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

Client Partner - Manufacturing (M&LS)

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Client Partner - Manufacturing (M&LS)

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

Dan Toft

Pinksky ApS

Jakob Dirksen, SVP, Nordic Customer Delivery & Operations hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Infrastructure Delivery & Operations. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede Infrastructure Delivery & Operations, der har til opgave at drive og udvikle fibernetværket på tværs af virksomheden. Forfremmelse

Jakob Dirksen

GlobalConnect