Sverige bygger e-arkiv for 400 millioner kroner

Et fælles elektronisk myndighedsarkiv skal spare den svenske stat millioner af kroner, men før der kan spares, skal der spenderes mere end 400 millioner kroner.

Artikel top billede

De 117 største svenske myndigheder har ikke et centralt, digitalt arkiv til lagring af offentlige dokumenter, men det skal der rådes bod på. Det skriver idg.se.

Statens Servicecenter har foreløbig modtaget 1,4 millioner kroner til at undersøge myndighedernes behov, se på hvilke tekniske muligheder der er tilgængelige og udfærdige en kravspecifikation.

Selv om projektet endnu kun er på sit første stadie, regner Statens Servicecenter med en investering i omegnen af 400 millioner kroner.

Ønsker en hyldeløsning

En forundersøgelse slog fast, at det ville koste staten et sted i mellem 0,9 og 1,4 milliarder kroner at udvikle arkivet selv. Derfor ønsker svenskerne en færdig løsning, som kan skaleres alt efter de enkelte myndighedernes størrelse og behov.

Et pilotprojekt, som skal være med til at indkredse, hvilke kriterier arkivet skal leve op til, afvikles med erhvervsstyrelsen, domstolene, energiagenturet, fortifikationsagenturet, Stockholm og Västernorrlands amt, post- og telestyrelsen samt statens ejendomsmyndighed.

E-arkivet er aktivt fra 2016

Sverige har i dag ikke nogen faste standarder for offentlig opbevaring af digital information, før Rigsarkivet overtager lagringen efter 20 år.

Flere store myndigheder har allerede deres egne løsninger, men de skal nu samles i et fælles arkiv, hvor små og mellemstore myndigheder også kan indrapportere.

Ved udgangen af februar 2015 er den første del af projektet afsluttet og indrapporteret til regeringen, og engang i 2016 skal det fælles arkiv kunne tages i brug.

Læs også: Sådan klemmer man data ud af 16 kilometer asfalt

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS