Stofa-fusion er startskud for frontalt angreb på TDC

Tv-kunderne er nøglen til succes for Stofa i kampen mod TDCs YouSee, mener analytiker. Men evnen til at opfylde kundernes krav om god service er afgørende for, om det lykkes at kapre nye kunder.

Nyheden om at energi- og telekoncernen SE (SydEnergi) nu samler sine tv-, bredbånds- og teleaktiviteter i et samlet forretningsområde, er startskuddet på en skærpet konkurrence om kunderne på det danske marked.

Og SE's hovedmodstander i den kamp er uden sammenligning TDC's YouSee, som i dag sidder på mere end 50 procent af tv-kunderne.

Sådan lyder vurderingen fra aktieanalytiker i Sydbank Morten Imsgard. Han peger på, at krumtappen i SE's fremtidige forretning bliver evnen til at kapre kunder til koncernens tv-løsninger.

"Aktivet i det her er SE's tv-forretning, hvor Stofa er omdrejningspunktet. Kan man vinde tv-kunder, er der en ret god chance for, at man kan sælge de andre ydelser (telefoni og bredbånd, red.) som tillægsydelser," siger Morten Imsgard med henvisning til, at tv-kundernes loyalitet over for deres udbyder er langt større end på mobilmarkedet.

"Tv-kunder er de kunder, der bevæger sig mindst. Har man først fingre i en tv-kunde, er det også vældig attraktivt at forsøge at sælge andre ydelser til husstanden."

"Og nu udvider Stofa med mobiltelefoni, som har været en klar mangel ved de produkter, som Stofa har haft hidtil. Så det er meget tæt på at være en kopiering af det, TDC gør; nemlig at sælge samlede løsninger til husstanden med en fuld produktpalette med både telefoni, internet og tv-løsninger - og gerne i samlede pakker," siger Morten Imsgard.

Stofa er TDC's eneste udfordrer
Efter giganten TDC er Stofa i dag en suveræn nummer to på tv-markedet. Men med en markedsandel på omkring 10 procent er der lang vej op til TDC's +50 procent. Men derfor kan Stofas ejere i SE-koncernen sagtens bide TDC i haserne.

"SE er reelt set det eneste andet selskab i Danmark, som har aktiverne til at føre den her strategi. De er suverænt de næststærkeste i tv-markedet og derfor også dem, der har forudsætningerne for at skabe en sammenlignelig platform," siger Morten Imsgard.

Han hæfter sig samtidig ved, at Stofa og SE vælger at satse på selv at drive sin kundeservice med ansættelsen af 100 nye medarbejdere. For nylig valgte TDC at gå den modsatte vej ved at outsource store dele af sin kundesupport til det amerikanske selskab Sitel.

Morten Imsgard advarer dog om, at kundeservice på tv-og telemarkedet er en helt anden og mere krævende disciplin end på det energimarked, som SE-koncernen bygger på.

"Der vil SE nu pleje kunderne meget tæt. Men hvis de skal have en chance, skal de forstå kundeservicen helt ned i mindste detalje. Kravene til kundeservice på telemarkedet er enorme og helt anderledes end på elmarkedet," siger han.

Læs pressemeddelelsen fra SE (SydEnergi) her.

Læs også:

SE: Stofa-køb er et frontalangreb på TDC

TDC hårdt presset: Sådan rammer pris-krigen telegiganten


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere





Flere dybdegående Computerworld artikler

"Det er skide sjovt, at vi nu også kan følge med i en masse data under kampene. Men det betyder også, at dårlige tabere kan henvise til vores bordfodbold-data"

Alle de indsamlede data bliver bearbejdet via machine-learning, der giver os en masse statistik på vores bordfodboldkampe. Vi kan eksempelvis se hvilket hold, der har haft bolden mest, og hvem der har flest skud på mål. Vi har også installeret en optisk sensor i målet, der registrerer, når der bliver scoret og holder styr på stillingen.

Erik Kaae stopper som topchef i EG efter salg til DXC Technology - forlader nu helt it-branchen
Morgen-briefing: Lars Seier henter dansk erhvervsprofil til krypto-virksomhed / Amazon investerer milliarder i Tesla-rival / Google køber grunde op via mystiske skuffeselskaber / Apple henter tidligere Microsoft-chef til ny smart home-satsning
Ugen i tech: Stort Samsung læk: Her er selskabets forårskollektion af wearables / Canon-prisbombe – halverer nærmest prisen på spritnyt fullframe kamera / Salg på prisstærkt Nvidia GTX1660 er tyvstartet.
2 Test af Microsoft Surface Laptop 2: En genial laptop - hvor Microsoft begår nogle sløje svipsere
Årets største mobil-messe åbner snart portene: Her er de fem nyheder, vi glæder os mest til
Netcompanys bestyrelsesformand trækker sig: Fravælger selskabet til fordel for andre bestyrelsesposter
11 Her er Googles svar på nye EU-regler, der 'kan ødelægge internettet for altid': "Detaljerne er vigtige"


Premium
Regeringens Disruptionsråd blev udskammet og latterliggjort – men nu får vi indblik i de reelle resultater
Regeringens Disruptionsråd blev udskammet og latterliggjort, da skuespilleren Helle Joof gjorde sig klog på indianerstammer og disruption. Men nu kan vi efter knap to år gøre status over rådets arbejde.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Gratis e-bog: Mister du pusten på BI-bjergetapen? Tag den lige vej i stedet!
Denne e-bog er relevant for dig der sidder i en virksomhed, der allerede arbejder med Dynamics 365 for Finance & Operations, eller som overvejer at få det. Det er din genvej til at komme tilbage på BI-motorvejen, hurtigt og på den rigtige måde. Du finder ud af hvordan du kommer ud over bumpene og uden om hullerne på bjergvejen med CBI Plugin, så du igen kommer tilbage på motorvejen og kan køre direkte mod målet. Læs videre og bliv klogere på, hvordan du kommer over – eller helt undgår – de største bump på bjergetapen.