Stofa-fusion er startskud for frontalt angreb på TDC

Tv-kunderne er nøglen til succes for Stofa i kampen mod TDCs YouSee, mener analytiker. Men evnen til at opfylde kundernes krav om god service er afgørende for, om det lykkes at kapre nye kunder.

Nyheden om at energi- og telekoncernen SE (SydEnergi) nu samler sine tv-, bredbånds- og teleaktiviteter i et samlet forretningsområde, er startskuddet på en skærpet konkurrence om kunderne på det danske marked.

Og SE's hovedmodstander i den kamp er uden sammenligning TDC's YouSee, som i dag sidder på mere end 50 procent af tv-kunderne.

Sådan lyder vurderingen fra aktieanalytiker i Sydbank Morten Imsgard. Han peger på, at krumtappen i SE's fremtidige forretning bliver evnen til at kapre kunder til koncernens tv-løsninger.

"Aktivet i det her er SE's tv-forretning, hvor Stofa er omdrejningspunktet. Kan man vinde tv-kunder, er der en ret god chance for, at man kan sælge de andre ydelser (telefoni og bredbånd, red.) som tillægsydelser," siger Morten Imsgard med henvisning til, at tv-kundernes loyalitet over for deres udbyder er langt større end på mobilmarkedet.

"Tv-kunder er de kunder, der bevæger sig mindst. Har man først fingre i en tv-kunde, er det også vældig attraktivt at forsøge at sælge andre ydelser til husstanden."

"Og nu udvider Stofa med mobiltelefoni, som har været en klar mangel ved de produkter, som Stofa har haft hidtil. Så det er meget tæt på at være en kopiering af det, TDC gør; nemlig at sælge samlede løsninger til husstanden med en fuld produktpalette med både telefoni, internet og tv-løsninger - og gerne i samlede pakker," siger Morten Imsgard.

Stofa er TDC's eneste udfordrer
Efter giganten TDC er Stofa i dag en suveræn nummer to på tv-markedet. Men med en markedsandel på omkring 10 procent er der lang vej op til TDC's +50 procent. Men derfor kan Stofas ejere i SE-koncernen sagtens bide TDC i haserne.

"SE er reelt set det eneste andet selskab i Danmark, som har aktiverne til at føre den her strategi. De er suverænt de næststærkeste i tv-markedet og derfor også dem, der har forudsætningerne for at skabe en sammenlignelig platform," siger Morten Imsgard.

Han hæfter sig samtidig ved, at Stofa og SE vælger at satse på selv at drive sin kundeservice med ansættelsen af 100 nye medarbejdere. For nylig valgte TDC at gå den modsatte vej ved at outsource store dele af sin kundesupport til det amerikanske selskab Sitel.

Morten Imsgard advarer dog om, at kundeservice på tv-og telemarkedet er en helt anden og mere krævende disciplin end på det energimarked, som SE-koncernen bygger på.

"Der vil SE nu pleje kunderne meget tæt. Men hvis de skal have en chance, skal de forstå kundeservicen helt ned i mindste detalje. Kravene til kundeservice på telemarkedet er enorme og helt anderledes end på elmarkedet," siger han.

Læs pressemeddelelsen fra SE (SydEnergi) her.

Læs også:

SE: Stofa-køb er et frontalangreb på TDC

TDC hårdt presset: Sådan rammer pris-krigen telegiganten




IT-JOB
Se flere it-job hos
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2021

Gennem målrettede opkøb og egenudvikling tilbyder SAP i dag en produktpalette, der blandt andet omfatter avancerede analyseredskaber, HR-systemer og helt- eller delvist cloud-baserede løsninger. Få muligheden for at møde erfarne it-folk, der kan hjælpe dig videre på din SAP-rejse.

13. april 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021 - trends, teknologi, innovation og organisationsformer

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

15. april 2021 | Læs mere


Sådan gør IT bæredygtighed til en god forretning

Presset øges i disse år på virksomheder for at begrænse klimabelastningen. IT og teknologi spiller en nøglerolle i arbejdet, hvilket er emnet for denne konference. Her kan du blive klogere på, hvordan du aktivt arbejder for at kombinere effektiv og lønsom forretningsdrift med en effektiv bæredygtighedsindsats.

20. april 2021 | Læs mere






Premium
NNIT-selskabet Scales efter nedlukning af svenske og norske selskaber: De store vækstmuligheder ligger i Danmark
Interview: I løbet af 2020 har det NNIT-ejede Scales lukket sine datterselskaber i Norge og Sverige. I stedet fokuserer ERP-selskabet udelukkende på Danmark de næste par år, forklarer, forklarer CEO Hasse Bergman. Se her, hvorfor selskabet har afviklet de to nordiske enheder.
Computerworld
Sundhed.dk er klar med vaccinepas: Sådan finder du det
Regeringen har sendt et digitalt coronapas i udbud, men allerede nu kan du få adgang til et digitalt vaccinepas, der dokumenterer din vaccinationsstatus.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Sådan prioriterer IT-sikkerhedschefernes indsatsen i 2021
I denne undersøgelse fra F-Secure giver knap 2.000 ledende personer på tværs af hele Europa deres bud på, hvor de vil prioritere indsatsen i år – og hvad de opfatter som virksomhedernes mest presserende udfordringer på cybersikkerhedsfronten.