Forsikringsselskaberne sukker: Åh nej, ikke en ny iPhone

Når der kommer en ny iPhone, får forsikringsselskaberne travlt. Antallet af skadesanmeldelser ryger nemlig i top.

Artikel top billede

Apple har netop offentliggjort version nummer seks af firmaets telefon.

Den begivenhed har mange set frem til, men hos forsikringsselskaberne er iPhone-lanceringer ikke yndlingsbegivenheder.

Læs også: Overblik: Her er specs på iPhone 6 - og ni andre smartphones

For når æble-giganten kommer med nyt isenkram, stiger antallet af telefoner, der bliver meldt stjålet eller i stykker, til forsikringen.

Det fortæller to forskellige forsikringsselskaber.

Erfaringer fra Gjensidige Forsikring viser, at der sker en stigning i antallet af anmeldelser af stjålne, mistede eller på anden måde defekte telefoner op til og efter lanceringen af en ny iPhone.

"De sidste par år har vi set et sammenfald mellem lanceringen af en ny iPhone og en stigning i antallet af kunder, der mister eller får beskadiget deres telefoner og melder det til os. Det giver selvfølgelig anledning til undren over, hvorfor antallet af skadeanmeldelser stiger lige præcis på det tidspunkt," siger Kim Rud-Petersen, koncerndirektør Nordic, i Gjensidige Forsikring.

I Codan sammenligner man ikke direkte skadesanmeldelser med de enkelte udgaver af et en ny telefon, men også her kan man genkende mønstret. Bekymringen er dog indtil videre ikke så stor.

"I forbindelse med tidligere lanceringer af iPhone har vi set stigninger i antallet af skadesanmeldelser. Men i forbindelse med den nye udgave er der intet at bemærke. Den er selvfølgelig også lige lanceret, så det kan se anderledes ud om 14 dage, men vi er ikke bekymrede," fortæller pressechef Mads Houe i Codan.

"Folk ved godt, at man ikke får en ny iPhone 6, hvis det er en ældre udgave, der forsvinder," siger han.

5 bliver ikke til 6

Kommunikationschef i Gjensidige Forsikring, Trine Andrup. Har I konkrete tal for, hvor meget en ny version af iPhone koster jer og snyder folk?

"Det er lidt svært at gøre op, men vi har indekseret antallet af skadesanmeldelser, og det er påfaldende, at de stiger i forbindelse med nye lanceringer. Vi siger ikke, at det er snyd, men det er påfaldende," fortæller hun.

Index er metoden, hvormed man sætter en givet periodeobservation til 100 for at kunne beskrive udviklingen i forhold til dette basistal. Hvis index vokser fra 100 til 110, svarer det til, at der fra den ene periode til den efterfølgende er sket en vækst på 10 procent.

Tanken om at skifte sin gamle iPhone ud med en nyere model uden selv at skulle have muldvarpen op af baglommen, kan måske virke fristende for nogen. Men de, der skal betale for erstatningen, trækker naturligvis i den modsatte retning, og selskabernes agenda er da også helt tydelig: 

Du skal ikke regne med, at version 5 bliver til version 6 helt af sig selv.

"Først og fremmest kræver forsikringsselskaber en politianmeldelse for at udbetale erstatning for en stjålen telefon. Dernæst kommer, at man ikke nødvendigvis får udbetalt en erstatning, der matcher prisen på en nyere model end den, man havde i forvejen. Faktisk vil kunden i nogle tilfælde få udleveret en telefon mage til den, de søger erstatning for," siger Kim Rud-Petersen for at holde antallet af skader nede.

Læs også:
Nu er det officielt: Apple inviterer til stor præsentation

Her er taberne på det danske smartphonemarked

Det er iPhone mod alle de andre - og Apple taber terræn

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car