Det er iPhone mod alle de andre - og Apple taber terræn

Analyse: Når Apple tirsdag aften lancerer nye iPhones, har selskabet voldsomt brug for en ny storsællert. iPhone taber terræn på markedet.

Artikel top billede

Apple har nu i rundt regnet syv år kunnet ride på den bølge af succes, der blev skabt, da selskabet i 2007 lancerede den første iPhone.

iPhonen ændrede alt på mobilmarkedet, og det kostede konkurrenterne dyrt, at de først alt for sent forstod, at Apple med iPhone havde vundet kampen om forbrugernes opmærksomhed.

Når Apple tirsdag aften - igen - lancerer en ny årgang i form af en eller flere iPhone 6-modeller, er det dog med udgangspunkt i en for Apple ubehagelig tendens på smartphone-markedet.

For iPhonen taber terræn på et marked, der buldrer afsted, og hvor nye lande og nye forbrugere hele tiden kommer med på den mobile bølge.

iPhone taber markedsandele

Lad os kigge på realiteterne:

I analysefirmaet IDC's opgørelse over det globale smartphone-marked i andet kvartal 2014 lå iOS på en markedsandel på 11,7 procent.

I samme kvartal sidste år hed den 13 procent, året før var det 16,6 procent, og i andet kvartal 2011 lå Apple på en markedsandel på 18,3 procent.

Det er et dramatisk dyk for Apple og iPhone, ikke mindst når man ser på, at Android i samme periode er gået fra 36,1 procent til 84,7 procent.

IDC skriver om Apples udfordring, at der er et øget fokus på de billigere smartphones, og at det er den tendens, der gør ondt på Apples markedsandel.

"På trods af lanceringen af iPhone 5c (Apples billigste iPhone, red.) for at nå en bredere markedsbase er de fleste iOS-enheder uden for rækkevidde for den gennemsnitlige forbruger. iOS-entusiaster venter dog ivrigt på den næste device-lancering, der kan føre til et meget stærkere tredje og fjerde kvartal, afhængig af tidspunktet for frigivelsen."

Danskere kan godt lide iPhones

iOS-entusiaster har vi rigtig mange af i Danmark, og det er grunden til, at iPhone-markedsandelene herhjemme ser noget pænere ud for Apple.

Sidste år blev der i Danmark ifølge IDC solgt flere end 2,6 millioner smartphones - heraf stod der iPhone på 33,4 procent.

Men Apple har en udfordring, fordi væksten på smartphone-markedet - og den er der masser af - ikke sker i hverken Danmark eller i vores lille del af verden, men derimod i eksempelvis Kina, Indien, Brasilien og en række afrikanske lande, hvor smartphone-salget nu for alvor boomer.

Det er her, de billigere smartphones med eksempelvis Android sælger - ikke iPhone, der koster en hel del mere end en lavpris-telefon fra Huawei, LG eller Samsung.

Sælger flere enheder - men det gør konkurrenterne også

Gartners statistik over salget af smartphones i hele 2013 viser, at Apples iOS landede på en global markedsandel på 15,6 mod 78,4 til Android.

I 2012 lå Apple på 19,1 procent, så heller ikke i den globale årsopgørelse fra Gartner går det den rigtige vej for Apple.

Apple solgte ganske vist 20 millioner flere smartphones målt i antal enheder i 2013 end i 2012 - men det skyldes, at markedet vokser som helhed.

Og det skal i øvrigt holdes op imod, at eksempelvis Samsung solgte 94 millioner flere enheder, ligesom også selskaber som Huawei, LG og Lenovo øgede antallet af solgte smartphones fra 2012 til 2013 ifølge Gartner.

iPhone er Apples pengemaskine - endnu i hvert fald

Apple har på pc-markedet sit eget hjørne med Mac-computerne, der lever fint med, at Windows er den store spiller.

Det samme er ved at blive tilfældet på smartphone-markedet, hvor iPhonen og iOS-platformen er alternativet til den store Android-platform. At være være alternativet til den store platform indebærer i sagens natur, at man har lavere markedsandele. 

Det er ikke nogen problematisk situation for Apple, der netop ønsker at være noget særligt og at skille sig ud fra mængden. Det er kun, når forbrugerne har den opfattelse af ens brand, at man kan lægge sig i den prismæssigt set dyre ende.

At det er iPhonen mod alle de andre, sætter Apple og Apples aktionærer stor pris på.

iPhone-salget har i de seneste syv år været en velsmurt pengemaskine for Apple og er en af de primære årsager til, at selskabets skovler penge ind år efter år.

Sådan er det stadig for Apple, og det er grunden til, at selskabet indtil nu har kunnet tage de faldende markedsandele med en vis ro.

Derfor har Apple en udfordring

At iPhonen taber terræn på smartphone-markedet, er dog ikke noget, der frembringer smil i Cupertino.

Når Tim Cook og Jonathan Ive i aften træder ind på den store scene i konferencecenteret The Flint Center for the Performing Arts i Californien og måske har lidt fugtige pletter i armhulerne, skyldes det, at de også læser markeds-statistikkerne.

De ved, at nedadgående kurver sjældent er noget, man kan leve med i ret mange år, og de ved, at aktionærer og kunder forventer, at Apple kommer med noget nyt og spændende - og noget, der er mere lokkende end de smartphones, konkurrenter som Samsung har så stor succes med at sælge.

iPhonen har haft syv fantastiske år på markedet. Nu venter syv nye - spørgsmålet er så bare, hvilken position Apple vil have i den nye epoke.

Computerworld rapporterer selvfølgelig fra aftenens præsentation. Du kan også følge med live på Apples egen hjemmeside.

Læs også:

Nu er det officielt: Apple inviterer til stor præsentation

Her er taberne på det danske smartphonemarked

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Epona A/S

    Senior Developer

    Sydjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

    Region Sjælland

    BEC

    QA coordinator

    Region Sjælland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Netværksspecialister (flere roller) til opbygning af Forsvaret nye IT-platform

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S