Apple Pay kun lige lanceret: Nu melder de første butiks-giganter fra

Apple kommer på overarbejde med at sikre en bred opbakning til Apple Pay, efter at to afgørende kæder nu har valgt at satse på en anden løsning.

Artikel top billede

Apple åbnede op for brugen af betalingsløsningen Apple Pay med iOS 8.1, og selvom forventningerne til løsningen er store - ikke mindst hos Apple selv - så er Apple Pay allerede nu rendt ind i de første problemer.

Nyhedsbureauet Bloomberg skriver, at de to apotek-kæder CVS Health og Rite Aid har afvist at understøtte Apple Pay i butikkerne.

De to virksomheder råder over henholdsvis 7.700 og 4.600 butikker, så det er nogle væsentlige virksomheder, der altså nu afviser Apple-løsningen.

Det er interessant, at de mange butikker ifølge Bloomberg faktisk har den fornødne teknologi, der skal bruges til eksempelvis Apple Pay, så det er ikke der, at skoen trykker.

Forklaringen er derimod, at begge kæder er med i et konsortium, der udvikler en konkurrende betalingsløsning.

"Denne handling fra CVS og Rite Aid varsler en forestående krig inden for mobile betalingssystemer," udtaler en professor i marketing og informationsteknologi fra New York University til Bloomberg.

Store muligheder - men også store udfordringer

Der er dog også en del kendte butikskæder, der bakker op om Apple Pay - eksempelvis Subway, Toys"R"Us og McDonalds.  

Det er i første omgang kun amerikanerne, der får mulighed for at betale med deres Apple-grej, men det ventes, at flere lande vil få adgang til Apple Pay senere.

Apple Pay er blevet kaldt en af de vigtigste lanceringer fra selskabet i mange år, fordi potentialet i mobil-betalinger er så enormt.

Selv har Apple heller ikke været bleg for at tale om Apple Pay og løsningens store potentiale, ikke mindst med udgangspunkt i Touch ID, som brugerne identificerer sig med på eksempelvis iPhonen.

Der har dog også været en del skeptikere. Blandt andet har Tim O'Reilly, manden der var med til at gøre begrebet Web 2.0 kendt, i en kommentar skrevet, at konceptet med Apple Pay grundlæggende er en digital proces, der allerede er ved at være forældet.

"... ægte nye ‘disruptive services' digitaliserer ikke bare det velkendte. De gør op med det."

Tim O'Reilly argumenterer i sit indlæg for, at Apple Pay på en måde er en betalingsløsning for dem, der ikke har opfattet, at der allerede er løsninger, der har gjort op med de gamle betalings-løsninger.

"Apple Pay optimerer verden, som den fungerer. Den reelle vinder er den, der bygger verden, som den bør se ud," skriver han blandt andet.

Mange konkurrenter

Selvom Apple Pay som udgangspunkt ser meget brugervenligt ud og i sagens natur vil opnå en vis udbredelse blandt de mange Apple-brugere, så har løsningen en række klare udfordringer.

Apple Pay kommer eksempelvis kun på de helt nye iPhones og iPads og det kommende Apple Watch, og der findes allerede mange betalings-løsninger, der fungrerer på tværs af platforme - herhjemme har vi eksempelvis Mobile Pay og Swipp.

Læs også:

Nu kommer Apple Pay: Derfor får Apple-løsningen det svært

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Jyske Bank

    Kvantitativ Analytiker

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder for Systemer i PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car