Apple Pay kun lige lanceret: Nu melder de første butiks-giganter fra

Apple kommer på overarbejde med at sikre en bred opbakning til Apple Pay, efter at to afgørende kæder nu har valgt at satse på en anden løsning.

Artikel top billede

Apple åbnede op for brugen af betalingsløsningen Apple Pay med iOS 8.1, og selvom forventningerne til løsningen er store - ikke mindst hos Apple selv - så er Apple Pay allerede nu rendt ind i de første problemer.

Nyhedsbureauet Bloomberg skriver, at de to apotek-kæder CVS Health og Rite Aid har afvist at understøtte Apple Pay i butikkerne.

De to virksomheder råder over henholdsvis 7.700 og 4.600 butikker, så det er nogle væsentlige virksomheder, der altså nu afviser Apple-løsningen.

Det er interessant, at de mange butikker ifølge Bloomberg faktisk har den fornødne teknologi, der skal bruges til eksempelvis Apple Pay, så det er ikke der, at skoen trykker.

Forklaringen er derimod, at begge kæder er med i et konsortium, der udvikler en konkurrende betalingsløsning.

"Denne handling fra CVS og Rite Aid varsler en forestående krig inden for mobile betalingssystemer," udtaler en professor i marketing og informationsteknologi fra New York University til Bloomberg.

Store muligheder - men også store udfordringer

Der er dog også en del kendte butikskæder, der bakker op om Apple Pay - eksempelvis Subway, Toys"R"Us og McDonalds.  

Det er i første omgang kun amerikanerne, der får mulighed for at betale med deres Apple-grej, men det ventes, at flere lande vil få adgang til Apple Pay senere.

Apple Pay er blevet kaldt en af de vigtigste lanceringer fra selskabet i mange år, fordi potentialet i mobil-betalinger er så enormt.

Selv har Apple heller ikke været bleg for at tale om Apple Pay og løsningens store potentiale, ikke mindst med udgangspunkt i Touch ID, som brugerne identificerer sig med på eksempelvis iPhonen.

Der har dog også været en del skeptikere. Blandt andet har Tim O'Reilly, manden der var med til at gøre begrebet Web 2.0 kendt, i en kommentar skrevet, at konceptet med Apple Pay grundlæggende er en digital proces, der allerede er ved at være forældet.

"... ægte nye ‘disruptive services' digitaliserer ikke bare det velkendte. De gør op med det."

Tim O'Reilly argumenterer i sit indlæg for, at Apple Pay på en måde er en betalingsløsning for dem, der ikke har opfattet, at der allerede er løsninger, der har gjort op med de gamle betalings-løsninger.

"Apple Pay optimerer verden, som den fungerer. Den reelle vinder er den, der bygger verden, som den bør se ud," skriver han blandt andet.

Mange konkurrenter

Selvom Apple Pay som udgangspunkt ser meget brugervenligt ud og i sagens natur vil opnå en vis udbredelse blandt de mange Apple-brugere, så har løsningen en række klare udfordringer.

Apple Pay kommer eksempelvis kun på de helt nye iPhones og iPads og det kommende Apple Watch, og der findes allerede mange betalings-løsninger, der fungrerer på tværs af platforme - herhjemme har vi eksempelvis Mobile Pay og Swipp.

Læs også:

Nu kommer Apple Pay: Derfor får Apple-løsningen det svært

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S