Bundlede mobil- og bredbåndsløsninger storhitter - men det har en pris

ComputerViews: Danske mobil- og bredbånds-abonnementer bliver i stigende grad solgt som bundlede løsninger, hvor du får mere end én ting med i pakken. Men det har sin pris.

Artikel top billede

Rene bredbåndsabonnementer kan snart gå hen og blive en sjældenhed, hvis udviklingen på markedet fortsætter.

Ifølge Erhvervsstyrelsens telestatistik for første halvår 2014, som vi skrev om i sidste uge, er bundlede løsninger nemlig et koncept, der er på fremmarch:

"Hvis man kigger på udviklingen over de seneste 2 år, er det samlede antal abonnementer til bundlede tjenester steget med 17,7 pct. fra 1.024.000 i midten af 2012 til 1.205.000 i midten af 2014," skriver Erhvervsstyrelsen.

Bundlede tjenester er defineret som et kommercielt udbud af to eller flere tjenester, eksempelvis fastnet-/mobiltelefoni, tv og internet, til en samlet pris.

Den mest almindelige form for pakkeløsning er fortsat et bredbåndsabonnement sammen med telefon og/eller tv, og faktisk sælges der nu flere bundlede bredbånds-løsninger end rå abonnementer.

"I midten af 2014 er andelen på 50,9 procent, og for første gang er mere end halvdelen af alle faste bredbåndsabonnementer dermed en del af bundled-tjenester."

Derfor satses der på bundlede løsninger

Det er dog ikke unikt for telebranchen, at der satses på bundlede produkpakker.

Det er det samme, vi ser, når eksempelvis Microsoft og Apple forsøger at levere et helt univers af tjenester til kunderne - så det ikke bare er en smartphone og et styresystem, men også et kontorprogram og et cloud-drev, hvor filerne kan opbevares og synkroniseres fra.

Der ligger flere mulige strategier bag de bundlede løsninger.

Taler vi mobil- og bredbåndsmarkedet, er det eksempelvis svært at tjene penge på de rå forbindelser, men når man putter ekstra-services på øges mulighederne for en fornuftig indtjening - forudsat man kan forhandle de rette aftaler på plads med indholdsleverandørerne.  

Samtidig er det en velkendt sandhed, at jo flere ting, man kan bundle sammen og levere som en pakke til kunderne, jo tættere bliver de knyttet til forretningen.

Pludselig handler det ikke bare om, at man skal skifte bredbånds-leverandør, hvis man er utilfreds som kunde - man skal også forholde sig til, hvad der så sker med tv-signalet og telefonen?

Omvendt er den positive vinkel på tendensen med bundlede tjenester, at man kan få et mere overskueligt digitalt liv med kun én leverandør, og at man potentielt kan få tingene billigere som en pakkeløsning end ved at købe produkterne enkeltvis.

Smartphonen er den nye kampplads

Vi har dog kun set toppen af isbjerget, når det kommer til bundlede produkt-pakker.

Eksempelvis lancerede TDC for nogle måneder siden Telmore Play, hvor man for 249 kroner om måneden får fri tale og sms, adgang til 4G-netværket og fem gigabyte data - og TV2 Play, HBO, Telmore Musik, Politiken, Ekstra Bladet og Mofibos e-bøger.

På samme vis har Telenor flere mobilabonnementer, der bundles med Microsoft-tjenester som Office 365 og OneDrive.

Telia har abonnementer, hvor der på forskellig vis kan bundles med eksempelvis Spotify og HBO.

Igen er forklaringen, at priskonkurrencen gør det svært at tjene penge på et rent mobilabonnement, mens der åbnes flere muligheder, når det er en pakkeløsning, der er tale om.

Bagsiden af medaljen

Udfordringen for teleoperatørerne er, at det også har en omkostning at levere indholdstjenesterne.

Selvom abonnementsprisen på den samlede pakkeløsning er højere end på et traditionelt abonnement, er udgifterne hos teleoperatøren det også.

Sagen er dog samtidig den, at et teleselskab sjældent tjener penge på kunderne, før der er gået et stykke tid - eksempelvis seks måneder - og derfor er pakkeløsningerne et væsentligt redskab til at minimere risikoen for, at kunden smutter igen, så snart bindingsperioden er forbi.

Det er dog også her, at den potentielle risiko for kunden ligger.

For jo mere man bliver viklet sammen med den pågældende leverandør på kryds og tværs, jo mere besværligt bliver det at skifte til en anden leverandør.

Og mens prisen for en pakkeløsning sagtens kan vise sig at være lav forhold til, hvad tjenesterne koster enkeltvis, så forudsætter det regnestykke, at man rent faktisk anvender og udnytter de ting, man får i pakken.

Alternativet kunne være, at man havner i en situation, som når man betaler en masse penge for en kabel-tv-pakke, hvor man i virkeligheden kun gider se nogle enkelte af kanalerne.

Den slags udfordringer er ikke nødvendigvis noget problem, bare man er bevidst om, at det er den situation, man kommer i.

Men man bør til gengæld også være opmærksom på det - for bundlede tjenester er noget, vi kun vil se mere af i de kommende år.

Læs også:

Voldsomme prisdyk: Så meget billigere får du nu mobil og bredbånd

Magtskifte på bredbåndsmarkedet: Kobber-kablerne får baghjul af nye teknologier

Farvel til dyrt kabel-tv - goddag til tre (næsten) perfekte apps

Streaming-udgifterne løber op: Ender det med at blive for dyrt?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S