Bundlede mobil- og bredbåndsløsninger storhitter - men det har en pris

ComputerViews: Danske mobil- og bredbånds-abonnementer bliver i stigende grad solgt som bundlede løsninger, hvor du får mere end én ting med i pakken. Men det har sin pris.

Artikel top billede

Rene bredbåndsabonnementer kan snart gå hen og blive en sjældenhed, hvis udviklingen på markedet fortsætter.

Ifølge Erhvervsstyrelsens telestatistik for første halvår 2014, som vi skrev om i sidste uge, er bundlede løsninger nemlig et koncept, der er på fremmarch:

"Hvis man kigger på udviklingen over de seneste 2 år, er det samlede antal abonnementer til bundlede tjenester steget med 17,7 pct. fra 1.024.000 i midten af 2012 til 1.205.000 i midten af 2014," skriver Erhvervsstyrelsen.

Bundlede tjenester er defineret som et kommercielt udbud af to eller flere tjenester, eksempelvis fastnet-/mobiltelefoni, tv og internet, til en samlet pris.

Den mest almindelige form for pakkeløsning er fortsat et bredbåndsabonnement sammen med telefon og/eller tv, og faktisk sælges der nu flere bundlede bredbånds-løsninger end rå abonnementer.

"I midten af 2014 er andelen på 50,9 procent, og for første gang er mere end halvdelen af alle faste bredbåndsabonnementer dermed en del af bundled-tjenester."

Derfor satses der på bundlede løsninger

Det er dog ikke unikt for telebranchen, at der satses på bundlede produkpakker.

Det er det samme, vi ser, når eksempelvis Microsoft og Apple forsøger at levere et helt univers af tjenester til kunderne - så det ikke bare er en smartphone og et styresystem, men også et kontorprogram og et cloud-drev, hvor filerne kan opbevares og synkroniseres fra.

Der ligger flere mulige strategier bag de bundlede løsninger.

Taler vi mobil- og bredbåndsmarkedet, er det eksempelvis svært at tjene penge på de rå forbindelser, men når man putter ekstra-services på øges mulighederne for en fornuftig indtjening - forudsat man kan forhandle de rette aftaler på plads med indholdsleverandørerne.  

Samtidig er det en velkendt sandhed, at jo flere ting, man kan bundle sammen og levere som en pakke til kunderne, jo tættere bliver de knyttet til forretningen.

Pludselig handler det ikke bare om, at man skal skifte bredbånds-leverandør, hvis man er utilfreds som kunde - man skal også forholde sig til, hvad der så sker med tv-signalet og telefonen?

Omvendt er den positive vinkel på tendensen med bundlede tjenester, at man kan få et mere overskueligt digitalt liv med kun én leverandør, og at man potentielt kan få tingene billigere som en pakkeløsning end ved at købe produkterne enkeltvis.

Smartphonen er den nye kampplads

Vi har dog kun set toppen af isbjerget, når det kommer til bundlede produkt-pakker.

Eksempelvis lancerede TDC for nogle måneder siden Telmore Play, hvor man for 249 kroner om måneden får fri tale og sms, adgang til 4G-netværket og fem gigabyte data - og TV2 Play, HBO, Telmore Musik, Politiken, Ekstra Bladet og Mofibos e-bøger.

På samme vis har Telenor flere mobilabonnementer, der bundles med Microsoft-tjenester som Office 365 og OneDrive.

Telia har abonnementer, hvor der på forskellig vis kan bundles med eksempelvis Spotify og HBO.

Igen er forklaringen, at priskonkurrencen gør det svært at tjene penge på et rent mobilabonnement, mens der åbnes flere muligheder, når det er en pakkeløsning, der er tale om.

Bagsiden af medaljen

Udfordringen for teleoperatørerne er, at det også har en omkostning at levere indholdstjenesterne.

Selvom abonnementsprisen på den samlede pakkeløsning er højere end på et traditionelt abonnement, er udgifterne hos teleoperatøren det også.

Sagen er dog samtidig den, at et teleselskab sjældent tjener penge på kunderne, før der er gået et stykke tid - eksempelvis seks måneder - og derfor er pakkeløsningerne et væsentligt redskab til at minimere risikoen for, at kunden smutter igen, så snart bindingsperioden er forbi.

Det er dog også her, at den potentielle risiko for kunden ligger.

For jo mere man bliver viklet sammen med den pågældende leverandør på kryds og tværs, jo mere besværligt bliver det at skifte til en anden leverandør.

Og mens prisen for en pakkeløsning sagtens kan vise sig at være lav forhold til, hvad tjenesterne koster enkeltvis, så forudsætter det regnestykke, at man rent faktisk anvender og udnytter de ting, man får i pakken.

Alternativet kunne være, at man havner i en situation, som når man betaler en masse penge for en kabel-tv-pakke, hvor man i virkeligheden kun gider se nogle enkelte af kanalerne.

Den slags udfordringer er ikke nødvendigvis noget problem, bare man er bevidst om, at det er den situation, man kommer i.

Men man bør til gengæld også være opmærksom på det - for bundlede tjenester er noget, vi kun vil se mere af i de kommende år.

Læs også:

Voldsomme prisdyk: Så meget billigere får du nu mobil og bredbånd

Magtskifte på bredbåndsmarkedet: Kobber-kablerne får baghjul af nye teknologier

Farvel til dyrt kabel-tv - goddag til tre (næsten) perfekte apps

Streaming-udgifterne løber op: Ender det med at blive for dyrt?

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension