Tre fejl Microsoft begik ved det store cloud-nedbrud

ComputerViews: Microsoft får på puklen på de sociale medier efter det flere timer lange Azure-nedbrud. Og Microsoft har da også gjort tre ting forkert.

Artikel top billede

ComputerViews: Microsofts Azure-platform har i det seneste døgn været ramt af et omfattende nedbrud, der varede i flere timer og gav (og fortsat giver) betydelige problemer for kunderne.

Microsofts oppetider på cloud-løsningerne er formentlig højere end ved de fleste lokalt hostede it-løsninger, men når en global cloud-platform som Azure brager ned, gør det ondt hos rigtig mange kunder - også selvom det i det store billede måske kun er et kort øjeblik. 

Det er en af årsagerne til, at Microsoft lige nu får på puklen på de sociale medier.

Men selskabet har samtidig fejlet på tre fronter ved dette Azure-nedbrud.

1) Nedbruddet greb om sig

Der er tale om et nedbrud, der rammer meget bredt; en stribe forskellige teknologier og løsninger brager ned, og det sker på tværs af forskellige regioner og lande.

Microsoft formåede dermed ikke at afgrænse nedbruddet. Det er på det tekniske plan et klart problem. 

Gartners top-rådgiver på cloud-området, Lydia Leong, bemærker i en kommentar på Twitter:

"Microsofts katastrofalt manglende evne til at holde Azure-nedbrud inden for en enkelt region er et kæmpe rødt flag for de virksomheder, der overvejer Azure."

2) Alt for selvsikre meldinger

Det blev alt for hurtigt meddelt på Microsofts status-side for Azure, at problemerne var løst.

"All good! Everything is running great," stod der, da danske kunder mødte ind på arbejde onsdag morgen.

Det er muligt, at problemerne var løst i Microsofts datacentre (og meget tyder faktisk på, at de ikke helt var løst), men hvis kunderne stadig kæmper med efterdønningerne, er det både farligt og grænsende til det arrogante at skrive, at alt kører fantastisk.

Det er i hvert fald den opfattelse, kunderne har flere steder på de sociale medier - og hvem er det nu, der "altid har ret"?

3) Ingen undskyldning endnu 

Her onsdag eftermiddag - adskillige timer efter at Azure-nedbruddet fandt sted (og selvom alt ifølge Microsoft hele onsdagen har kørt fantastisk) mangler vi stadig en form for beklagelse eller undskyldning til de kunder, der har haft og fortsat har problemer på grund af Azure.

Det er muligt, at Microsoft endnu ikke kender årsagerne til nedbruddet eller det præcise omfang - men derfor kan selskabet jo godt beklage, at nogle kunder har oplevet problemer.

I stedet bærer den seneste pressemeddelelse fra Microsoft overskriften: "Real Madrid C.F. and Microsoft join forces to accelerate the digital transformation of the club."

Det skal retfærdigvis siges, at Microsoft opdaterer driftstatus-siden løbende, som det også kan forventes, men ordet "sorry" er noget svært at få øje på i informations-strømmen.

Læs også:

Microsofts cloud-løsning brager ned: Sådan rammer det kunderne

Her er Twitter-stemingen: 

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S