Katastrofe-tal for Microsoft: Windows Phone får baghjul af iOS og Android

Microsofts Windows Phone kan bare ikke snuppe markedsandele fra Android og iOS. Nye tal afslører, at det faktisk går den helt forkerte vej for Microsoft.

Artikel top billede

(Foto: Mikkel William Nielsen)

Microsoft har nu i mere end fire år kæmpet en barsk kamp med Windows Phone på smartphone-markedet mod især Android og iOS.

Selvom der undervejs har været lyspunkter for Microsofts platform, har det vist sig langt sværere end som så at overbevise de smartphone-elskende forbrugere og virksomheder om, at de skal satse på Windows Phone frem for Android eller iOS. 

Nu afslører en ny opgørelse fra Gartner, at Microsofts markedsandel faktisk skrumper.

I opgørelsen over det globale salg af smartphones til slutbrugerne i tredje kvartal i år har Windows Phone blot en markedsandel på tre procent.

Og hvad værre er: Det er en lavere markedsandel end samme kvartal sidste år, hvor den lød på 3,6 procent af det globale marked.

I samme periode er Android steget fra en markedsandel på 82 procent til 83,1 procent, mens iOS også er steget - fra 12,1 procent i tredje kvartal 2013 til 12,7 procent i tredje kvartal.

Gartner skriver, at Microsoft fra andet til tredje kvartal i år faktisk øgede salget, da der blev lanceret flere Windows-smartphones til mellemmarkedet, og at selskabet skal forsøge at holde fat i dette momentum

Derfor er det så svært for Microsoft

Bundlinjen er dog stadig, at Microsofts Windows Phone her fire-fem år efter lanceringen ikke er slået igennem i en grad, der giver anledning til nervøse miner i hverken Apple- eller Google-lejren.

Som vi tidligere har været inde på i en større analyse af Microsofts kamp med Windows Phone, er problemet ikke længere, at denne platform ikke kan matche konkurrenterne i teknologisk og funktionsmæssig forstand.

Udfordringen er snarere, at Google og Apple allerede har så godt fat i de etablerede markeder, at det er ekstremt svært at være nummer tre.

Samtidig er det på de markeder, hvor væksten er størst - eksempelvis Kina og Indien - i høj grad selskaber som Xiaomi og Huawei, der primært satser på Android eller egne platforme, der fører an.

Microsoft kæmper videre

Microsofts chance er, at Nokia - som Microsoft nu ejer - stadig er verdens næststørste telefon-producent (når man lægger både mobiler og smartphones sammen) med en markedsandel på 9,5 procent i det seneste kvartal.

Samsung ligger ifølge Gartner-opgørelsen på 20,6 procent, mens Apple nupper 8,4 procent af det globale marked for mobiltelefoner i tredje kvartal i år.   

Smartphone-markedet som helhed fortsætter med at vokse. I tredje kvartal sidste år blev der ifølge Gartner solgt 250 millioner enheder - det tal steg til 301 millioner i samme kvartal i år.

Læs også:

Historien om Windows Phone og den barske kamp mod Android og iOS

Sværm af billige smartphones på vej: Derfor styrtdykker priserne

Microsoft: Derfor kommer Windows Phone ind i de danske virksomheder

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil