Ny software-tendens kan komme til at drive dig til vanvid

Først gik alt for mange softwareleverandører over gevind med antallet af funktioner i deres løsninger, hvilket gjorde mere skade end gavn. Nu er er de ved at begå en ny fejl med automatiseringen af softwaren.

Artikel top billede

Du kender det sikkert godt: Du sidder og betragter et nyt stykke software på din computerskærm, og antallet af funktioner er så overvældende, at du næsten mister lysten til at anvende softwaren, før du har klikket på det første ikon.

Det er den type design-fejl, softwarevirksomheder har begået lidt for ofte, lyder budskabet fra Brian Prentice, research vice president hos Gartner, i et blogindlæg. Han kalder tendensen 'over-engineering 1.0'.

"Over-engineering 1.0 har handlet om 'feature bloat.' Det er resultatet af en tilgang til system-design, der antager, at jo flere ting, vi kan give til folk inden for teknologi, jo lykkeligere bliver de."

Nu mener Gartner-rådgiveren, at branchen er ved at begå en ny fejl:

"Her er en forudsigelse: I 2017 vil den største enkeltstående måde, som digital teknologi kan genere folk på, være ved tankeløs, påtrængende og irriterende automatisering af algoritmer."

"Over-engineering 2.0 vil vinde frem som resultat af en tilgang til system-design, der antager, at jo flere ting, teknologi kan tage væk fra os, jo lykkeligere bliver vi," lyder postulatet fra Gartner-rådgiveren.

To arketyper der begge rammer forbi masserne

Brian Prentise har en interessant pointe, der går på, at den første problemstilling opstod, da man begyndte at designe software med super-brugeren i tankerne - en person, som rent faktisk kunne finde på at bruge de mange funktioner.

Den nye problemstilling opstår, fordi branchen nu er på vej over i den modsatte grøft, hvor man i stedet tager udgangspunkt i en letvægts-bruger, der grundlæggende synes det er fint, hvis bare teknologien klarer arbejdet for ham eller hende.

Sagen er bare den, at ingen af de to profiler nødvendigvis er et udtryk for, hvad de fleste brugere ønsker.

"Alligevel har disse to arketyper ofte enorm indflydelse på system-designere, hvis egen teknologi-bias går i retning af en udvidelse af funktioner eller automatisering."

Facebook-syndromet 

Et konkret eksempel på automatisering af software er, når de sociale netværk anbefaler nye kontakter til dig.

Det er ret cool, at softwaren kan finde ud af det, synes mange brugere, men samtidig var der mange, der mente, at Facebook gik over stregen med automatiseringen af funktionen ‘Year in Review' for nylig, forklarer Gartner-rådgiveren.

Med udgangspunkt i den forbedrede regnekraft, nye former for data-analyser og langt flere digitale enheder, vil mange system-designere være fristet af satse yderligere på automatisering, mener Brian Prentice:

"Mange af disse systemer vil uden tvivl være fantastiske. Uden tvivl vil nogle af dem være skræmmende ringe."

Derfor er automatisering en udfordring

Gartner-analytikeren er langt fra den første, der påpeger nogle af de problemstillinger, der er forbundet med en øget automatisering af software.

It-forfatter og -kommentator Nicholas Carr, der blandt andet står bag bogen "Does IT matter?" skrev sidste år et essay i The Atlantic med titlen "The Risk of Putting Our Knowledge in the Hands of Machines".

Her fremhævede Nicholas Carr de problemstillinger, der opstår i kølvandet på automatiseringen af teknologier.

"Da vi føler os overbeviste om, at maskinen vil fungere uden problemer og håndtere ethvert problem, der måtte vise sig, tillader vi, at vores opmærksomhed flakker. Vi mister engagementet i vores eget arbejde, og vores opmærksomhed på, hvad der sker omkring os, falmer."

"Vores tillid til softwaren bliver så stærk, at vi ignorerer eller ser bort fra andre informations-kilder, inklusive vores egne øjne og ører. Når en computer giver forkerte eller utilstrækkelige data, forbliver vi uvidende om fejlen," skrev Carr blandt andet.

Softwaren skal ikke irritere brugeren

Chief software architect i Microsoft Business Solutions Mike Ehrenberg har også forklaret i Computerworld, at der er en række udfordringer forbundet med at udvikle software, der i langt højere grad forstår brugernes behov og hjælper dem på vej i det daglige arbejde.

Microsoft-chefen fremhævede selskabets egen Clippy. Den lille Clippy skulle tilbyde Office-brugerne råd og vejledning, men endte i stedet alt for ofte som et irritationsmoment.

"Vi kender til det med, at softwaren giver dårlige råd, og det er noget, vi er meget opmærksomme på. Det er utroligt vigtigt," lød det fra Mike Ehrenberg.

Læs også:

Sådan laver man intelligent software uden at begå brølere

Her kan vi få store problemer med kunstig intelligens

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S