Ny software-tendens kan komme til at drive dig til vanvid

Først gik alt for mange softwareleverandører over gevind med antallet af funktioner i deres løsninger, hvilket gjorde mere skade end gavn. Nu er er de ved at begå en ny fejl med automatiseringen af softwaren.

Artikel top billede

Du kender det sikkert godt: Du sidder og betragter et nyt stykke software på din computerskærm, og antallet af funktioner er så overvældende, at du næsten mister lysten til at anvende softwaren, før du har klikket på det første ikon.

Det er den type design-fejl, softwarevirksomheder har begået lidt for ofte, lyder budskabet fra Brian Prentice, research vice president hos Gartner, i et blogindlæg. Han kalder tendensen 'over-engineering 1.0'.

"Over-engineering 1.0 har handlet om 'feature bloat.' Det er resultatet af en tilgang til system-design, der antager, at jo flere ting, vi kan give til folk inden for teknologi, jo lykkeligere bliver de."

Nu mener Gartner-rådgiveren, at branchen er ved at begå en ny fejl:

"Her er en forudsigelse: I 2017 vil den største enkeltstående måde, som digital teknologi kan genere folk på, være ved tankeløs, påtrængende og irriterende automatisering af algoritmer."

"Over-engineering 2.0 vil vinde frem som resultat af en tilgang til system-design, der antager, at jo flere ting, teknologi kan tage væk fra os, jo lykkeligere bliver vi," lyder postulatet fra Gartner-rådgiveren.

To arketyper der begge rammer forbi masserne

Brian Prentise har en interessant pointe, der går på, at den første problemstilling opstod, da man begyndte at designe software med super-brugeren i tankerne - en person, som rent faktisk kunne finde på at bruge de mange funktioner.

Den nye problemstilling opstår, fordi branchen nu er på vej over i den modsatte grøft, hvor man i stedet tager udgangspunkt i en letvægts-bruger, der grundlæggende synes det er fint, hvis bare teknologien klarer arbejdet for ham eller hende.

Sagen er bare den, at ingen af de to profiler nødvendigvis er et udtryk for, hvad de fleste brugere ønsker.

"Alligevel har disse to arketyper ofte enorm indflydelse på system-designere, hvis egen teknologi-bias går i retning af en udvidelse af funktioner eller automatisering."

Facebook-syndromet 

Et konkret eksempel på automatisering af software er, når de sociale netværk anbefaler nye kontakter til dig.

Det er ret cool, at softwaren kan finde ud af det, synes mange brugere, men samtidig var der mange, der mente, at Facebook gik over stregen med automatiseringen af funktionen ‘Year in Review' for nylig, forklarer Gartner-rådgiveren.

Med udgangspunkt i den forbedrede regnekraft, nye former for data-analyser og langt flere digitale enheder, vil mange system-designere være fristet af satse yderligere på automatisering, mener Brian Prentice:

"Mange af disse systemer vil uden tvivl være fantastiske. Uden tvivl vil nogle af dem være skræmmende ringe."

Derfor er automatisering en udfordring

Gartner-analytikeren er langt fra den første, der påpeger nogle af de problemstillinger, der er forbundet med en øget automatisering af software.

It-forfatter og -kommentator Nicholas Carr, der blandt andet står bag bogen "Does IT matter?" skrev sidste år et essay i The Atlantic med titlen "The Risk of Putting Our Knowledge in the Hands of Machines".

Her fremhævede Nicholas Carr de problemstillinger, der opstår i kølvandet på automatiseringen af teknologier.

"Da vi føler os overbeviste om, at maskinen vil fungere uden problemer og håndtere ethvert problem, der måtte vise sig, tillader vi, at vores opmærksomhed flakker. Vi mister engagementet i vores eget arbejde, og vores opmærksomhed på, hvad der sker omkring os, falmer."

"Vores tillid til softwaren bliver så stærk, at vi ignorerer eller ser bort fra andre informations-kilder, inklusive vores egne øjne og ører. Når en computer giver forkerte eller utilstrækkelige data, forbliver vi uvidende om fejlen," skrev Carr blandt andet.

Softwaren skal ikke irritere brugeren

Chief software architect i Microsoft Business Solutions Mike Ehrenberg har også forklaret i Computerworld, at der er en række udfordringer forbundet med at udvikle software, der i langt højere grad forstår brugernes behov og hjælper dem på vej i det daglige arbejde.

Microsoft-chefen fremhævede selskabets egen Clippy. Den lille Clippy skulle tilbyde Office-brugerne råd og vejledning, men endte i stedet alt for ofte som et irritationsmoment.

"Vi kender til det med, at softwaren giver dårlige råd, og det er noget, vi er meget opmærksomme på. Det er utroligt vigtigt," lød det fra Mike Ehrenberg.

Læs også:

Sådan laver man intelligent software uden at begå brølere

Her kan vi få store problemer med kunstig intelligens

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Jyske Bank

Software Udvikler - .NET/Cloud

Midtjylland

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Shure Scandinavia A/S

Signal Processing Developer with Ambitions

Københavnsområdet

KMD A/S

Customer Support Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S