Google: Sådan sikrer vi høj oppetid på vores tjenester

Google henter meget høj oppetid ved at give team-folkene bag hver enkelt Google-tjeneste lov til, at tjenesterne går ned. Se her, hvordan det hænger sammen.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Oppetid er afgørende for et internet-selskab af Googles størrelse - ikke mindst når det gælder selskabets satsning rettet mod erhvervslivet og professionelle, cloud-baserede løsninger.

Google har gennem årene udviklet en særlig tilgang til oppetid, som Ben Treynor, der er udviklingschef og grundlægger af Googles såkaldte reliability-team, har stået i spidsen for.

Først og fremmest sigter Google ikke efter 100 procent oppetid, da det er et urealistisk mål at sætte sig, mener Ben Treynor.

Hvert Google-produkt har derfor fået fastlagt den maksimalt acceptable nedetid i de SLA'er, der hører til hvert produkt.

Med en maksimal acceptabel nedetid på for eksempel 0,01 procent (altså oppetid på 99,9 procent) kan en tjeneste 'lovligt' være nede i 43 minutter om måneden eller otte timer og 40 minutter om året.

Ben Treynor kalder denne tilladte nedetid for 'fejl-budgettet.'

Internt i Google-organisationen gælden den tommelfinger-regel, at de forskellige team-ledere og deres hold ikke behøver at være helt perfekte - sålænge de kan levere mindre nedetid end SLA'en for det produkt, som de passer, tilsiger.

Det betyder, at hvert produkt-team kan trække på deres eget 'fejl-budget,' som bare ikke må overskrides - og som helst skal være langt fra udfyldt.

Ben Treynor siger, at de traditionelle modeller for oppetid næsten altid er plaget af, at de såkaldte 'site reliability engineers' - altså driftsfolkene - ikke har samme tilgang til arbejdet som produkt-cheferne.

Produkt-cheferne vil nemlig altid gerne tilføre flere services og flere løsninger til produktet, mens drifts-folkene ikke bryder sig om forandringer, fordi alle forandringer - og ikke mindst nye løsninger - altid medfører nye problemer.

Ifølge Ben Treynor giver 'fejl-budgettet' i SLA'erne plads til, at produkt-cheferne og drifts-folkene kan mødes et sted på midten.

Er nødt til at fokusere på stabilitet

For produkt-folkene kan kun launche nye løsninger, hvis produktet lever op til oppetids-kravene i SLA'en. Er nedetiden større, end det maksimalt er tilladt i SLA'en, kan teamet ikke sætte nye løsninger og services i søen.

Ifølge Google ligger fidusen i, at produkt-folkene med denne regel er nødt til at fokusere på at udvikle pålidelige og stabile systemer, fordi de ellers får problemer med den videre udvikling.

Med plads til en smule nedetid får udviklerne til gengæld en smule spillerum, så udviklingen ikke bliver forkrampet og for langvarig, fordi ingen tør tage chancer.

Tilgangen ser faktisk ud til at virke. I hvert fald viser tal fra analysehuset CloudHarmony, at Googles cloud-platform er blandt de mest stabile af de store platforme.

I fjor var Google Cloud Platform således nede i alt 4,46 timer, mens Microsoft Azure til sammenligning var nede i 39,77 timer med i alt 92 nedbrud.

Amazon Web Services - der især er stor på det amerikanske marked - var kun nede i 2,41 timer hele sidste år.

Du kan se mere om de store cloud-tjenesters nedetid her: Opgørelse: Så ofte går dine cloud-løsninger i sort

Du kan se Ben Treynor fortælle om Googles tilgang til nedetid og oppetid her.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

LB Forsikring

Digital delivery manager

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil