Københavns Kommune binder sit ERP-system til KMD i 11 år

KMD har vundet retten til at levere ERP-platformen til Københavns Kommune samt vedligeholdelse og drift i hele 11 år. Vi har spurgt, om det er en god idé.

Artikel top billede

Københavns Kommune og KMD har valgt at slå pjalterne sammen i forbindelse med udskiftningen af kommunens økonomisystem.

Det er sket efter et EU-udbud, som KMD har vundet.

Det nye system er baseret på SAP's databaseteknologi, der hedder HANA.

HANA er en in-memory databehandlingsplatform, som giver mulighed for at analyse store datamængder i realtid.

HANA forbindes ofte med meget store og krævende installationer, og det er da også den begrundelse, der angives af KMD i forbindels med kommunens økonomisystem.

"Kommunerne kan man i dag snildt sammenligne med private virksomheder, og Købehavns Kommune er i sagens natur en af de helt store organisationer i Danmark. Derfor giver det rigtig god mening, at de benytter en teknisk platform, som oprindelig er designet til at styre store koncerner med," lyder det fra KMD's boss, Eva Berneke.

Lang aftale

Aftalen mellem de to parter løber hele i 11 år.

Ægteskabet mellem parterne hører således til i den lange ende af skalaen.

Kasper Schmidt, direktør i Københavns Kommunes Koncernservice. Er I ikke bange for at binde kommunen til én leverandør så langt ud i fremtiden?

"Der er meget store transitionsomkostninger forbundet med at skifte et ERP system for en organisation af vores størrelse. Det betyder derfor, at man skal have en kontraktperiode af en vis længde for at realisere gevinsterne. Når det så er sagt, så er Københavns Kommune efter implementeringen af systemet ikke bundet i mere end seks måneder. Uopsigeligheden gælder kun for leverandøren."

Danske it-chefer fortæller ofte til Computerworld, at de korte kontrakter med mulighed for genforhandling af både tjenester og priser er en langt mere økonomivenlig model. Det mener Københavns Kommune ikke?

"Ikke når vi taler om en så kompleks ydelse som et ERP-system i en organisation som vores. De største omkostninger ligger i anvendelsen af systemet, og ikke i de direkte driftsbetalinger til leverandøren. Hertil skal man så i øvrigt generelt lægge, at udbudsreglerne jo ikke giver fuldstændig frie hænder til at genforhandle priser og leverancer."

Så I frygter ikke for økonomi- eller kvalitetsforringelser i så lang en kontrakt?

"Nej, vi har en forventning om en holdbar løsning både kvalitets- og omkostningsmæssigt. I den situation kvaliteten falder eller prisreguleringsmekanismerne i kontrakten ikke vurderes at være tilstrækkelige, så er der en række håndtag i kontrakten, der regulerer det. Så samlet set forventer vi, at det bliver en økonomisk gevinst for kommunen."

Hvad koster den samlede løsning over 11 år?

"Der er tale om en stor investering for kommunen, et trecifret millionbeløb. Men vi forventer samtidig betydelige effektiviseringsgevinster, når systemet er sat i brug."

Løsningen skal implementeres over de næste par år, og den er planlagt til at gå i luften i 2018.

KMD leverer administrative it-system i form af KMD Opus, til en stribe kommuner. Det nye projekt med Københavns Kommune bliver dog en helt selvstændig it-løsning.

Læs også:
København flytter telefonkøen ud i skyen og sparer millioner

Store forandringer for it-afdelingen: Sådan ser ERP ud i dag

Derfor er dit ERP pludselig blevet håbløst forældet

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S