København flytter telefonkøen ud i skyen og sparer millioner

København sparer millioner ved at flytte håndteringen af fru Hansens opkald om boligsikring ud i skyen. Samtidig har kommunen taget første skrift mod en mere effektiv dialog med borgerne på alle platforme.

Artikel top billede

De 100 medarbejdere i Københavns Kommunes hovedkontaktcenter håndterer alene 1,3 millioner telefonopkald om året samt henvendelser på mail, chat, Facebook og Instagram.

Når borgerne efter 1. oktober 2014 eller deromkring ringer til Københavns Kommune, vil det lyde og føles fuldstændig på samme måde, som når man ringer i dag. Medarbejderne i kommunens kontaktcenter, som sidder i den anden ende af linjen, vil såmænd også modtage opkaldet med den samme telefon som i dag.

Alligevel vil meget være forandret - og forandringen giver mulighed for, at kontakten til kommunen kan blive virkelig meget anderledes - i fremtiden, altså.

Hold fast i din plads i køen

Sagen er, at Københavns Kommune netop har valgt at skifte tll Telias cloudbaserede callcenterløsning, som - hvis kommunen vil - kan udbygges til en egentlig contactcenter-løsning, sådan at en borger kan komme i dialog med kommunen på lige præcis den facon, borgeren foretrækker, uden at miste sin plads i telefonkøen, så at sige.

Det gælder uanset om man som borger hellere vil bruge chat, Facebook, Twitter eller noget helt femte.

En ægte contactcenterløsning betyder også, at medarbejderne i kommunen, som har kontakten med borgerne, straks får alle relevante dokumenter og data op på skærmen, når dialogen med borgeren går i gang, fordi alle kommunens systemer er integreret med løsningen. Det giver selvsagt en mere effektiv og tilfredsstillende kommunikation og sagsbehandling.

Men i første omgang skal Telias løsning altså bruges til at håndtere telefonopkaldene til kommunens kontaktcenter og andre enheder, som har kontakt med borgerne.

Sparer millioner af skattekroner

Hannah Schierup Egeberg, teamchef i Københavns Kommunes projekt- og udviklingsenhed, fortæller, at besparelsespotentialet et mindst to millioner kroner om året.

"Besparelsen skyldes alene, at vi får en samlet løsning hos én leverandør, og at vi kan etablere et videncenter, så vi selv kan håndtere en del af løsningen," fortæller hun.

500 medarbejdere i alt får den nye løsning som arbejdsredskab. Kommunens nuværende chatfunktion bliver ikke integreret med løsningen i første omgang.

De 100 medarbejdere i Københavns Kommunes hovedkontaktcenter håndterer alene 1,3 millioner telefonopkald om året samt henvendelser på mail, chat, Facebook og Instagram.

Fungerer med gamle telefoner og systemer

Hos Telia fortæller produktchef Bjørn Villumsen, at det smarte ved løsningen, som kaldes Telia Callguide, blandt andet er, at den kan køre oven på og på tværs af eksisterende telefonsystemer.

"Kommunen har forskelligt udstyr og telefoner fra leverandører som Cisco og Siemens, men det kan sagtens fungere sammen med løsningen, så man skal ikke ud og købe en masse nyt isenkram," fortæller han.

Telia har solgt løsningen i Sverige siden 1996 og har dér en markedsandel på 60 procent. I hele Norden bruger 30.000 callcentermedarbejdere løsningen hver dag, fortæller Bjørn Villumsen.

Løsningen er som nævnt cloudbaseret og derfor meget skalerbar. Fra fem brugere til flere tusinde, hvis det skal være.

"Tilmed kører den med åbne standarder, så den kan integreres med alt, og den kan såmand også installeres lokalt, hvis man ønsker det," fortæller han.

Strategisk vigtig aftale for Telia

Københavns Kommunes løsning skal hostes i Telias danske infrastruktur, og Telia Danmark etablerer en salgs- og supportfunktion til løsningen, men ellers foregår drift og udvikling af den i Sverige, hvor 200 Telia-medarbejdere ikke bestiller andet. I hele Norden er løsningen solgt til 500 kunder.

"Vores aftale med Københavns Kommune er strategisk vigtig for Telia i vores bestræbelser på i stigende grad at levere løsninger bygget oven på vores infrastruktur. Vi sigter mod at få samme 60 procent i markedsandel i Danmark inden for løsninger til call- og contactcentre, som vi har i Sverige," siger Peter Arke, vicedirektør i Telias erhvervsforretning.

Aftalen med Københavns Kommune er seksårig og har en værdi på et tocifret millionbeløb.

Læs også:

Sådan fik København langt bedre styr på sin it-drift

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S