København flytter telefonkøen ud i skyen og sparer millioner

København sparer millioner ved at flytte håndteringen af fru Hansens opkald om boligsikring ud i skyen. Samtidig har kommunen taget første skrift mod en mere effektiv dialog med borgerne på alle platforme.

Artikel top billede

De 100 medarbejdere i Københavns Kommunes hovedkontaktcenter håndterer alene 1,3 millioner telefonopkald om året samt henvendelser på mail, chat, Facebook og Instagram.

Når borgerne efter 1. oktober 2014 eller deromkring ringer til Københavns Kommune, vil det lyde og føles fuldstændig på samme måde, som når man ringer i dag. Medarbejderne i kommunens kontaktcenter, som sidder i den anden ende af linjen, vil såmænd også modtage opkaldet med den samme telefon som i dag.

Alligevel vil meget være forandret - og forandringen giver mulighed for, at kontakten til kommunen kan blive virkelig meget anderledes - i fremtiden, altså.

Hold fast i din plads i køen

Sagen er, at Københavns Kommune netop har valgt at skifte tll Telias cloudbaserede callcenterløsning, som - hvis kommunen vil - kan udbygges til en egentlig contactcenter-løsning, sådan at en borger kan komme i dialog med kommunen på lige præcis den facon, borgeren foretrækker, uden at miste sin plads i telefonkøen, så at sige.

Det gælder uanset om man som borger hellere vil bruge chat, Facebook, Twitter eller noget helt femte.

En ægte contactcenterløsning betyder også, at medarbejderne i kommunen, som har kontakten med borgerne, straks får alle relevante dokumenter og data op på skærmen, når dialogen med borgeren går i gang, fordi alle kommunens systemer er integreret med løsningen. Det giver selvsagt en mere effektiv og tilfredsstillende kommunikation og sagsbehandling.

Men i første omgang skal Telias løsning altså bruges til at håndtere telefonopkaldene til kommunens kontaktcenter og andre enheder, som har kontakt med borgerne.

Sparer millioner af skattekroner

Hannah Schierup Egeberg, teamchef i Københavns Kommunes projekt- og udviklingsenhed, fortæller, at besparelsespotentialet et mindst to millioner kroner om året.

"Besparelsen skyldes alene, at vi får en samlet løsning hos én leverandør, og at vi kan etablere et videncenter, så vi selv kan håndtere en del af løsningen," fortæller hun.

500 medarbejdere i alt får den nye løsning som arbejdsredskab. Kommunens nuværende chatfunktion bliver ikke integreret med løsningen i første omgang.

De 100 medarbejdere i Københavns Kommunes hovedkontaktcenter håndterer alene 1,3 millioner telefonopkald om året samt henvendelser på mail, chat, Facebook og Instagram.

Fungerer med gamle telefoner og systemer

Hos Telia fortæller produktchef Bjørn Villumsen, at det smarte ved løsningen, som kaldes Telia Callguide, blandt andet er, at den kan køre oven på og på tværs af eksisterende telefonsystemer.

"Kommunen har forskelligt udstyr og telefoner fra leverandører som Cisco og Siemens, men det kan sagtens fungere sammen med løsningen, så man skal ikke ud og købe en masse nyt isenkram," fortæller han.

Telia har solgt løsningen i Sverige siden 1996 og har dér en markedsandel på 60 procent. I hele Norden bruger 30.000 callcentermedarbejdere løsningen hver dag, fortæller Bjørn Villumsen.

Løsningen er som nævnt cloudbaseret og derfor meget skalerbar. Fra fem brugere til flere tusinde, hvis det skal være.

"Tilmed kører den med åbne standarder, så den kan integreres med alt, og den kan såmand også installeres lokalt, hvis man ønsker det," fortæller han.

Strategisk vigtig aftale for Telia

Københavns Kommunes løsning skal hostes i Telias danske infrastruktur, og Telia Danmark etablerer en salgs- og supportfunktion til løsningen, men ellers foregår drift og udvikling af den i Sverige, hvor 200 Telia-medarbejdere ikke bestiller andet. I hele Norden er løsningen solgt til 500 kunder.

"Vores aftale med Københavns Kommune er strategisk vigtig for Telia i vores bestræbelser på i stigende grad at levere løsninger bygget oven på vores infrastruktur. Vi sigter mod at få samme 60 procent i markedsandel i Danmark inden for løsninger til call- og contactcentre, som vi har i Sverige," siger Peter Arke, vicedirektør i Telias erhvervsforretning.

Aftalen med Københavns Kommune er seksårig og har en værdi på et tocifret millionbeløb.

Læs også:

Sådan fik København langt bedre styr på sin it-drift

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S