Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Har tabt til e-mailen: Post Danmark omlægger sin forretning

Post Danmark har på halvandet årti mistet omkring en milliard breve i kampen mod mail, digital post og online-kommunikation. Læs her, hvordan det 391 år gamle postvæsen vil vende skuden med netop internettet som omdrejningspunkt.

Siden 2001 har Post Danmark mistet knap en milliard breve og er nu nede på at omdele cirka 500 millioner breve om året.

Alene indførelsen af digital post fra det offentlige i de senere år har kostet et sted mellem 200 og 300 millioner fysiske breve.

Internettet med især udbredelsen af mail har ikke overraskende været teknologien, der for alvor har sat brevkniven for struben på Danmarks nationale postvæsen, der blev oprettet i 1624 af kong Christian den Fjerde.

It-udviklingen har man da også for længst erkendt hos Post Danmark, som igennem flere år har spejdet efter nye forretningsområder.

"Danmark er helt klart et af de mest gennemdigitaliserede lande i verden, og vi er det eneste land, hvor der er blevet lovgivet om indførelsen af digital post," forklarer Morten Nielsen, kommunikationschef for Post Danmark, til Computerworld.

"Lige nu skæver postvæsenet i de andre lande til os, fordi de jo også kan mærke brevmængderne falder. Ingen steder går det dog så hurtigt som i Danmark," fortsætter han.

Her refereres der til lande som Italien, Frankrig og Australien, der alle har sendt repræsentanter fra deres postvæsen til Danmark i de seneste par måneder.

Nethandel kan blive redning

Her se de, at Post Danmark er i gang med flere teknologiske satsninger, der skal bibeholde overskuddet i den statslige postforretning, der også er medejer af e-Boks.

For når brevmængderne falder, er det ikke nok at forhøje postpriserne til 10 kroner for at sende et brev, eftersom resterende breve tilsammen må bære distributionsomkostningerne.

Post Danmark er simpelthen i gang med en teknologisk udvikling på flere fronter, efter posten er gået fra at være 20.000 folk i 2008 til 12.000 i dag.

Eksempelvis er der investeret i mere effektive sorteringsmaskiner, mere effektiv ruteplanlægning og lovmæssig sikring af 'langsomme' leveringer,

"Vi arbejder hele tiden på at nedbringe omkostningerne i takt med, at postmængderne falder," lyder det fra kommunikationschefen Morten Nielsen.

Han fortæller, at selvsamme digitalisering, der er ved at afvikle papirbrevet, også kan vise sig at være den store frelser.

"Vi har set en stigning på pakkeantallet på otte procent, efter flere og flere danskere handler ind på nettet," forklarer Morten Nielsen.

Kommunikationschefen peger på, at udover at gå mod at blive en pakke- og logistikvirksomhed, der også har breve på menukortet, har Post Danmark også en masse andre jern i ilden.

"Der er telemedicin-levering og udbringning af andre medicinske hjælpemidler, madudbringning og hjælp med vasketøj. Vi skal simpelthen vokse i det segment, der hedder 'last mile', hvor varer skal det sidste stykke ud til danskerne," siger han.

Utraditionelle løsninger

Ifølge Post Danmark er organisationen således ved at løse problematikken med de kraftigt faldende brevmængder.

Samtidig møder Post Danmark stor konkurrence fra andre pakkeselskaber, der er udsprunget af andre nationale postselskaber, som blandt andre tæller GLS (britisk postvæsen), DHL (Tyskland), Bring (Norge) og TNT (Holland).

"Lige nu kæmper vi med de mange udfordringer som et af de første postselskaber i verden. Det motiverer os til også at blive de første, der også knækker kurven og tæver de andre i konkurrencen om pakkerne," lyder det fra Morten Nielsen.

Udover pakke- og last-mile-leveringer nævner han, at Post Danmark også arbejder på mere utraditionelle løsninger som eksempelvis Ønskeskyen, der er en online-ønskeliste.

Her kan du op til en rund fødselsdag, bryllup eller anden mærkedag sende online-ønskelisten ud til gæsterne, der så kan købe varerne på nettet - og få dem bragt ud med posten.

Læs også:

Digital post koster kassen for Post Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hvordan understøtter du den samlede værdikæde og skaber den optimale kundeoplevelse i engros eller retail?

Vi stiller skarpt på mulighederne for at optimere alle led på tværs af din værdikæde og tilhørende salgskanaler samtidigt med, at du styrker både indtjeningen og kundeoplevelsen. Du får inspiration til, hvordan du kan arbejde med at binde salgskanaler sammen og sikre, at der er styr på den bagvedliggende logistik, produkt- og stamdata, prissætning services osv.

29. november 2023 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

05. december 2023 | Læs mere


Teknologien bliver den næste konkurrencedefinerende slagmark – sådan forbereder du dig

Få bud på, hvordan du kan tænke IT-planlægning som en løbende strategisk proces frem for noget, der foregår fra enkeltprojekt til enkeltprojekt. Herunder hvordan strategisk brug af IT giver dig et stærkt grundlag for at orkestrere kundeoplevelser, kunderelevans og produktivitetsforbedringer.

06. december 2023 | Læs mere