Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen.

Har tabt til e-mailen: Post Danmark omlægger sin forretning

Post Danmark har på halvandet årti mistet omkring en milliard breve i kampen mod mail, digital post og online-kommunikation. Læs her, hvordan det 391 år gamle postvæsen vil vende skuden med netop internettet som omdrejningspunkt.

Siden 2001 har Post Danmark mistet knap en milliard breve og er nu nede på at omdele cirka 500 millioner breve om året.

Alene indførelsen af digital post fra det offentlige i de senere år har kostet et sted mellem 200 og 300 millioner fysiske breve.

Internettet med især udbredelsen af mail har ikke overraskende været teknologien, der for alvor har sat brevkniven for struben på Danmarks nationale postvæsen, der blev oprettet i 1624 af kong Christian den Fjerde.

It-udviklingen har man da også for længst erkendt hos Post Danmark, som igennem flere år har spejdet efter nye forretningsområder.

"Danmark er helt klart et af de mest gennemdigitaliserede lande i verden, og vi er det eneste land, hvor der er blevet lovgivet om indførelsen af digital post," forklarer Morten Nielsen, kommunikationschef for Post Danmark, til Computerworld.

"Lige nu skæver postvæsenet i de andre lande til os, fordi de jo også kan mærke brevmængderne falder. Ingen steder går det dog så hurtigt som i Danmark," fortsætter han.

Her refereres der til lande som Italien, Frankrig og Australien, der alle har sendt repræsentanter fra deres postvæsen til Danmark i de seneste par måneder.

Nethandel kan blive redning

Her se de, at Post Danmark er i gang med flere teknologiske satsninger, der skal bibeholde overskuddet i den statslige postforretning, der også er medejer af e-Boks.

For når brevmængderne falder, er det ikke nok at forhøje postpriserne til 10 kroner for at sende et brev, eftersom resterende breve tilsammen må bære distributionsomkostningerne.

Post Danmark er simpelthen i gang med en teknologisk udvikling på flere fronter, efter posten er gået fra at være 20.000 folk i 2008 til 12.000 i dag.

Eksempelvis er der investeret i mere effektive sorteringsmaskiner, mere effektiv ruteplanlægning og lovmæssig sikring af 'langsomme' leveringer,

"Vi arbejder hele tiden på at nedbringe omkostningerne i takt med, at postmængderne falder," lyder det fra kommunikationschefen Morten Nielsen.

Han fortæller, at selvsamme digitalisering, der er ved at afvikle papirbrevet, også kan vise sig at være den store frelser.

"Vi har set en stigning på pakkeantallet på otte procent, efter flere og flere danskere handler ind på nettet," forklarer Morten Nielsen.

Kommunikationschefen peger på, at udover at gå mod at blive en pakke- og logistikvirksomhed, der også har breve på menukortet, har Post Danmark også en masse andre jern i ilden.

"Der er telemedicin-levering og udbringning af andre medicinske hjælpemidler, madudbringning og hjælp med vasketøj. Vi skal simpelthen vokse i det segment, der hedder 'last mile', hvor varer skal det sidste stykke ud til danskerne," siger han.

Utraditionelle løsninger

Ifølge Post Danmark er organisationen således ved at løse problematikken med de kraftigt faldende brevmængder.

Samtidig møder Post Danmark stor konkurrence fra andre pakkeselskaber, der er udsprunget af andre nationale postselskaber, som blandt andre tæller GLS (britisk postvæsen), DHL (Tyskland), Bring (Norge) og TNT (Holland).

"Lige nu kæmper vi med de mange udfordringer som et af de første postselskaber i verden. Det motiverer os til også at blive de første, der også knækker kurven og tæver de andre i konkurrencen om pakkerne," lyder det fra Morten Nielsen.

Udover pakke- og last-mile-leveringer nævner han, at Post Danmark også arbejder på mere utraditionelle løsninger som eksempelvis Ønskeskyen, der er en online-ønskeliste.

Her kan du op til en rund fødselsdag, bryllup eller anden mærkedag sende online-ønskelisten ud til gæsterne, der så kan købe varerne på nettet - og få dem bragt ud med posten.

Læs også:

Digital post koster kassen for Post Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere