Artikel top billede

Snart helt slut med at betale for tale- og sms-roaming for danske telekunder: Her er det seneste slagtilbud

Kampen om de danske telekunder buldrer videre - og fri tale og sms i EU er et centralt våben for selskaberne. Lidt endnu i hvert fald.

Læs også: Nu starter næste slag i den danske telekrig: Fri data i udlandet

Det er meget muligt, at den kommende fusion af Telia og Telenor kan skabe lidt mere ro på det danske marked, hvor priskrigen har raset i flere år.

Indtil videre er det bare slet ikke den tendens, der summer i mobilnettet.

Blandt andet har Telenor på det seneste været på strandhugst blandt TDC-kunderne med eksempelvis tilskud til nye mobiltelefoner, og nu lancerer den norske telekoncerns danske afdeling et nyt til tilbud til privatkunderne:

Telenor meddeler, at privatkunder med 'Fri+'-abonnementer nu har fri tale og sms i Norden, mens kunder med det største 'Fri+'-abonnement har fri tale og sms i hele EU.

"De forbedrede abonnementer gælder både familie- og enkeltkunder, og både nye og eksisterende kunder. Priserne er uændrede," skriver Telenor i en pressemeddelse og er dermed igen med til at puste til den krig om kunderne, der betyder, at selskaberne hele tiden skal kunne levere mere for det samme beløb - eller sågar et lavere beløb.

I Telenors tilfælde koster abonnementer med Fri+ fra 179 kroner om måneden til 299 kroner.

Læs også: Nu starter næste slag i den danske telekrig: Fri data i udlandet

Alle selskaber er med på legen

Telenor er dog slet ikke ene om, at tilbyde denne type løsninger. Også TDC, Telia og 3 har alle lignende tilbud, hvor den grundlæggende overskrift er, at "talen sættes fri i EU."

Denne form for slagtilbud er blevet nødvendige, fordi kampen om at fastholde og tiltrække kunder er så intens, og fordi EU's lofter over de tilladte roaming-takster i forvejen har gjort betydelige indhug i indtjeningsmulighederne - læs mere om det her.

Mens det naturligvis er til stor glæde for kunderne med denne udvikling på markedet, er det mere problematisk for teleselskaberne, der kæmper med markante dyk i både omsætning og beskæftigelse.

Erhvervsstyrelsen har tidligere gjort op, at den danske telebranche omsatte for knap 35 milliarder kroner på bl.a. fastnet-, mobiltelefoni og bredbånd 2013 - et fald på 7 procent i forhold til året før.

Data er næste fase i krigen

Det hører med til historien om de danske teleselskabers mange tilbud om fri tale og sms, at det fortsat kun er i EU, at roaming-taksterne barberes væk - og at data-delen - også i EU - stadig kan give anledning til store regninger for kunderne, hvis de ikke passer på i udlandet.

På data-fronten begynder der dog nu også at ske ting og sager.

3's kunder med 3LikeHome kan fra den 18. maj bruge data (op til 10 GB) i 24 europæiske lande uden ekstra-regninger.

Det tiltag kan sætte gang i et helt nyt slag i en danske telekrig.

Læs mere om det her:

Nu starter næste slag i den danske telekrig: Fri data i udlandet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere