Apple vil skrue ned for tårnhøjt tvangs-gebyr for at sælge apps i App Store

Apple er på vej med ny plan for betaling af gebyr for salg af apps i App Store. Hidtil har Apple opkrævet 30 procent af omsætningen på hver app. Den pris står nu til at blive sænket.

Artikel top billede

Apple arbejder med planer om at reducere den andel af salget af en given app via selskabets app-butik, som Apple forlanger i dag.

Apple tager i dag 30 procent af omsætningen på hver eneste app, der sælges vi App Store, som åbnede i 2008.

Apple vurderes at have tjent omkring 27 milliarder kroner i 2014 på App Store, hvilket er en dråbe i havet i forhold til selskabets samlede omsætning.

Meget tyder imidlertid på, at salget af apps via App Store er begyndt at flade ud efter en del år med meget høje vækstrater.

Brugernes købevaner er nemlig ved at ændre sig væk fra køb af enkeltstående apps og over mod løbende betaling af abonnements-lignende ordninger, og det er en udvikling, som Apple lægger sig i selen for at følge.

Selskabet har således indledt samarbejde med streaming-tjenester som Spotify, Netflix og Time Inc, som alle ifølge Financial Times står til at få en større andel af deres samlede salg end blot 70 procent.

Ifølge avisen er det endnu ukendt, hvad den nøjagtige fordeling mellem selskaberne vil lande på, ligesom det endnu er uklart nøjagtigt hvilke firmaer, der vil komme under den nye fordelings-ordning.

Apple har tidligere sænket betalings-kravene over for udvalgte selskaber. Eksempelvis betaler nyhedstjenesten Re/code kun 15 procent af omsætningen på selskabet abonnements-salg via Apple TV set-top box til Apple.

Apple slår mandag aften dørene op for selskabets store udvikler-konference, hvor det ventes, at der vil blive kastet yderligere lys over de nye planer.

Læs også:

Vil du tjene kassen? Så skal du holde fingrene langt væk fra at bygge dine egne apps

Så meget har Apple solgt apps for på App Store i 2014

Disse ting er de hotteste inden for app-udvikling lige nu

Efter nye moms-regler: Nu stiger priserne i App Store og iTunes Store

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S