HTC har store problemer: For få gider købe HTC's One M9

Det er ved at lyde som en ødelagt plade, men igen viser kvartalregnskab fra HTC, at salget af det taiwanske firmas telefoner har været mindre end forventet. Og det er formentlig HTC One M9's skyld.

Artikel top billede

Det er ved at være lidt tragikomisk at skrive om HTC. Det taiwanske firma, som fokuserer på flot designede Android-telefoner, har nu i tre år stået bagen flot serie af flagskibstelefoner, som er blevet rost til skyerne.

Sidste års HTC One M8 fik sågar seks ud af seks stjerner her på Computerworld, hvilket ikke sker særlig ofte.

Men på trods af flotte priser og veldesignede telefoner gider forbrugerne ikke købe telefonerne.

Sppecielt dette års flagskibstelefon, HTC One M9-telefon, har været en skuffelse.

I hvert fald faldt HTC salgstal til cirka halvdelen af, hvad firmaet solgte sidste år, og det er på trods af, at HTC One M9-telefonen for alvor var kommet ud på markederne verden over.

I alt har HTC et tab på, hvad der svarer til cirka 1,8 milliarder danske kroner med en omsætning på godt 7,2 milliarder danske kroner.

Til sammenligning havde firmaet et mindre overskud sidste år i samme kvartal, hvor HTC omsatte for godt det dobbelte, 14 milliarder kroner omregnet fra 65 milliarder taiwanske dollars.

For meget af det samme og for ringe kamera
HTC var for år tilbage en af de mest populære smartphonemærker, og specielt HTC Hero og HTC Legend var to telefoner, som folk stadig husker tilbage på med en hvis tilfredshed.

Men de seneste år er luften gået lidt ud af HTC. Samsung har fået taget på Android-markedet, og billigere mobiler strømmer ind fra Kina.

Dertil kommer, at den nyeste HTC One M9-telefon er næsten magen til sidste års One M8.

Designet er næsten det samme, og samtidig har One M9 et alt for middelmådigt kamera sammenlignet med Samsungs S6-serie, som udkom på samme tid.

Har du købt en HTC One M9, og hvad synes du om den? Her på Computerworld var vi imponerede af telefonen, men var skeptiske over blandt andet det lidt vage kamera. 

Læs også: Test: HTC One (M9) er en design-perle

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job