Hvis du vil på de sociale medier, så gør det fuldt ud

Hvis du kæmper med at skabe indhold nok til de sociale medier, skal du måske overveje, om det overhovedet er stedet for dig. Og Snapchat kan du som virksomhed godt glemme alt om.

Hvad fungerer bedst på sociale medier: videoer eller billeder? Skal man satse på søgemaskineoptimering eller sociale medier for sin virksomhed?

Spørgsmålene var mange i maj måned, da der var dømt Social Media Week i otte forskellige byer på Sjælland.

Med til at svare på alle disse spørgsmål var Alex Sabour, der er Social Media & Digital Manager hos Citrusmedia. Han har beskæftiget sig med sociale og digitale medier i mere end et årti.

Her er et udpluk af de spørgsmål, Alex Sabour blev præsenteret for under Social Media Week - og hans svar på dem.

Vores virksomhed er på Facebook, men vi har ikke så meget indhold. Hvordan skal vi promovere os selv?
Det kommer an på, hvilken type virksomhed I er.

Overvej, om I skulle være på LinkedIn i stedet - eller måske slet ikke på sociale medier?

At skabe indhold med den intention, at det vil skabe en masse likes og engagement, er ikke en holdbar strategi.

Men hvis I skal poste noget, så brug tid på at lave nogle undersøgelser og få kundefeedback på, hvad der fungerer. Finde relevante steder på de sociale medier, hvor der foregår samtaler, som kan lede brugerne over til jeres virksomhed.

Hvordan brander jeg mig selv som ekspert i sociale medier?
Verden har for mange selvudnævnte eksperter.

I stedet for at fokusere på at brande dig selv som ekspert, så vær en ekspert.

Udgiv undersøgelser jævnligt og brug sociale medier til at holde forbindelsen med kolleger, så du kan være opdateret og blive inspireret.

Hvad virker bedst på sociale medier - video eller billede?
Hvad er bedst, Pepsi eller Coca Cola? Rød eller grøn?

Et godt billede er bedre end en dårlig video.

En god video er bedre end et dårligt billede - og alt bliver dårligt, hvis det ikke præsenteres godt.

Kan virksomheder tjene penge på Snapchat?
"Jeg har aktivt undersøgt Snapchat det seneste års tid, og for 99,9 procent af virksomhederne er Snapchat pt. ikke et medie, man bør overveje.

Af de hundredvis af eksempler, jeg har kigget på, var der kun en lille håndfuld, hvor Snapchat gav en smule mening - og ingen af dem var i stand til at give en solid ROI (Return of Investment)."

SEO eller GoogleAds eller Facebook?
"I 80 procent af tilfældene vil jeg sige SEO eller GoogleAds.

Folk glemmer ofte, at Facebook kræver indhold og tid - og begge dele koster penge.

Facebooks betalingssystem er fjollet, og selskabet ændrer hele tiden sine algoritmer.

SEO og GoogleAds er derimod meget stabile, og prisen er rigtig. Ligegyldigt hvad du vælger, handler det om ROI."

Hvordan undgår jeg en "shitstorm"?
Begynd med at lade være med at lave noget lort.

Shitstorms har som regel tre årsager.

1: Man laver noget dumt.

2: Man bliver fanget i at lave noget dumt.

3: Man ignorer, at man har gjort noget dumt eller har en dårlig attitude omkring det.

Når det er sagt, så lyt til nettet, monitorér nøgleord og hashtags, så du kan holde øje. Og husk at være åben og gennemsigtig, og kommunikér klart og ærligt - sådan undgår man en shitstorm.

Hvad er den bedste tilgang til sociale medier for en mellemstor virksomhed?
Den bedste tilgang for alle virksomheder er at gøre det fuldt ud.

Integrér sociale medier som et værktøj, der skaber værdi for jeres service eller produkt - det er ikke bare et salgs- eller brandingværktøj.

Læs hele Alex Sabours indlæg her.

Læs også: Der er tre (og kun tre) måder, det næste store sociale medie kan opstå på




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere


GDPR i dagligdagen: Fokus på Datatilsynets nye strategi ”Tilsyn med effekt” og Schrems II

GDPR er ikke statisk. Nu øger Datatilsynet GDPR-kontrollen med ny strategi i tre faser. Strategien har fået navnet 'Tilsyn med effekt', og med den åbner Datatilsynet op for et nyt koncept. Derudover er der med Schrems II kommet flere EU-retningslinjer, som man skal tage stilling til.

09. februar 2021 | Læs mere






Premium
Kåring som Danmarks bedste Microsoft-partner tog fusen på Delegate: "Vi står der som tre skoleelever. Det var helt uventet og enormt sjovt"
Kåringen af Delegate som Danmarks bedste Microsoft-partner kom som en kæmpe overraskelse for holdet. "Vi står der som tre skoleelever. Det var helt uventet, og vores forberedelser røg i vasken. Det var enormt sjovt og en positiv overraskelse. Men jeg tror de måtte klippe i optagelserne bagefter, for vi var helt rundt på gulvet," siger direktør Jakob Schou.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.