Hvis du vil på de sociale medier, så gør det fuldt ud

Hvis du kæmper med at skabe indhold nok til de sociale medier, skal du måske overveje, om det overhovedet er stedet for dig. Og Snapchat kan du som virksomhed godt glemme alt om.

Artikel top billede

Hvad fungerer bedst på sociale medier: videoer eller billeder? Skal man satse på søgemaskineoptimering eller sociale medier for sin virksomhed?

Spørgsmålene var mange i maj måned, da der var dømt Social Media Week i otte forskellige byer på Sjælland.

Med til at svare på alle disse spørgsmål var Alex Sabour, der er Social Media & Digital Manager hos Citrusmedia. Han har beskæftiget sig med sociale og digitale medier i mere end et årti.

Her er et udpluk af de spørgsmål, Alex Sabour blev præsenteret for under Social Media Week - og hans svar på dem.

Vores virksomhed er på Facebook, men vi har ikke så meget indhold. Hvordan skal vi promovere os selv?

Det kommer an på, hvilken type virksomhed I er.

Overvej, om I skulle være på LinkedIn i stedet - eller måske slet ikke på sociale medier?

At skabe indhold med den intention, at det vil skabe en masse likes og engagement, er ikke en holdbar strategi.

Men hvis I skal poste noget, så brug tid på at lave nogle undersøgelser og få kundefeedback på, hvad der fungerer. Finde relevante steder på de sociale medier, hvor der foregår samtaler, som kan lede brugerne over til jeres virksomhed.

Hvordan brander jeg mig selv som ekspert i sociale medier?

Verden har for mange selvudnævnte eksperter.

I stedet for at fokusere på at brande dig selv som ekspert, så vær en ekspert.

Udgiv undersøgelser jævnligt og brug sociale medier til at holde forbindelsen med kolleger, så du kan være opdateret og blive inspireret.

Hvad virker bedst på sociale medier - video eller billede?

Hvad er bedst, Pepsi eller Coca Cola? Rød eller grøn?

Et godt billede er bedre end en dårlig video.

En god video er bedre end et dårligt billede - og alt bliver dårligt, hvis det ikke præsenteres godt.

Kan virksomheder tjene penge på Snapchat?

"Jeg har aktivt undersøgt Snapchat det seneste års tid, og for 99,9 procent af virksomhederne er Snapchat pt. ikke et medie, man bør overveje.

Af de hundredvis af eksempler, jeg har kigget på, var der kun en lille håndfuld, hvor Snapchat gav en smule mening - og ingen af dem var i stand til at give en solid ROI (Return of Investment)."

SEO eller GoogleAds eller Facebook?

"I 80 procent af tilfældene vil jeg sige SEO eller GoogleAds.

Folk glemmer ofte, at Facebook kræver indhold og tid - og begge dele koster penge.

Facebooks betalingssystem er fjollet, og selskabet ændrer hele tiden sine algoritmer.

SEO og GoogleAds er derimod meget stabile, og prisen er rigtig. Ligegyldigt hvad du vælger, handler det om ROI."

Hvordan undgår jeg en "shitstorm"?

Begynd med at lade være med at lave noget lort.

Shitstorms har som regel tre årsager.

1: Man laver noget dumt.

2: Man bliver fanget i at lave noget dumt.

3: Man ignorer, at man har gjort noget dumt eller har en dårlig attitude omkring det.

Når det er sagt, så lyt til nettet, monitorér nøgleord og hashtags, så du kan holde øje. Og husk at være åben og gennemsigtig, og kommunikér klart og ærligt - sådan undgår man en shitstorm.

Hvad er den bedste tilgang til sociale medier for en mellemstor virksomhed?

Den bedste tilgang for alle virksomheder er at gøre det fuldt ud.

Integrér sociale medier som et værktøj, der skaber værdi for jeres service eller produkt - det er ikke bare et salgs- eller brandingværktøj.

Læs hele Alex Sabours indlæg her.

Læs også: Der er tre (og kun tre) måder, det næste store sociale medie kan opstå på

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S