Frygter hackerangreb: Bilfabrikant tilbagekalder 1,4 millioner biler

Bilen er et udset som et af hackernes nye favoritmål. Senest har en amerikansk bilfabrikant måtte tilbagekalde 1,4 millioner biler, da de er i fare for at blive udsat for et hackerangreb.

Artikel top billede

Skærmdump fra: Tracking & Hacking: Security & Privacy Gaps Put American.

Det er næsten umuligt at besøge en it-sikkerhedskonference i disse år uden at se, hvordan en sikkerhedsekspert hacker sig ind i en bil.

Den overhængende fare for, at sådan et hackerangreb bliver udført ude på vejen, er hovedårsagen til, at den italiensk-amerikanske bilfabrikant, Fiat Chrysler, nu tilbagekalder ikke færre end 1,4 millioner biler i USA.

Tilbagekaldelsen kommer efter, at techmagasinet Wired kunne rapportere, at sikkerhedsfolk havde taget kontrol med en Jeep Cherokee, hvor en af Wireds reportere sad i kabinen.

Dermed kunne sikkerhedsfolkene reelt fjernstyre den hackede bil.

Det skriver flere internationale medier herunder New York Times.

Kunne styre rat og bremser

Konkret kunne sikkerhedsfolkene Charlie Miller og Chris Valasek trådløst hacke sig ind i bilens underholdningssystem og derigennem videre til blandt andet styring af bilen og til at kunne manipulere med køretøjets bremser.

Fiat Chrysler forklarer, at hacking af biler er ulovligt, og selskabet har derfor kaldt tilbagekaldelsen for frivillig, så køberne af den ramte model kan få opdateret deres softwaresystem.

Samtidig forsvarer bilfabrikanten sig med, at det førnævnte hackerangreb kræver en god portion teknisk indsigt, en længerevarende fysisk adgang til bilen samt et længere tidsrum til at skrive og plante den skadelige kode i bilen

Kort efter tilbagekaldelsen af de mange biler spekulerer Charlie Miller, en af sikkerhedsfolkene bag bil-hacket, om det mon er billigst at designe sikre biler eller igangsætte en tilbagekaldelseskampagne af 1,4 millioner biler.

Læs også:

Advarsel fra amerikanerne: Nye biler kan hackes så let som ingenting

Sådan skal din bil sikres mod it-angreb fra hackere

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra MSI

    MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

    MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job