Rundspørge: Halvdelen af Apple Music-brugerne dropper tjenesten igen

Halvdelen af brugerne dropper tjenesten, selv om gratisperioden ikke er slut, viser en undersøgelse. Apple benægter.

Artikel top billede

I begyndelsen af juli gik Apple Music i luften.

Det er en storsatsning fra Apples side, som sigter mod at vende et faldende musiksalg i iTunes ved at fange de millioner af iPhone-brugere, som nu benytter sig af streaming-tjenester som blandt andet Spotify.

I en ny undersøgelse fra markeds-undersøgelsesfirmaet MusicWatch kan man se tal for Apples musiktjeneste, og den ligner ikke en ubetinget succes - i hvert fald ikke i USA.

MusicWatch' undersøgelse er baseret på 5.000 tilbagemeldinger fra amerikanske forbrugere.

48 procent af dem, der har prøvet Apple Music, fortæller at de også har sagt farvel til tjenesten igen, selv om den gratis periode ikke er udløbet.

Desuden kommer MusicWatch frem til, at 61 procent af dem, der fortsat benytter sig af prøveperioden til Apple Music, har fjernet den automatiske fornyelse af abonnementet i iTunes-indstillingerne.

Apple: Det passer ikke
Apple har dog helt afvist tallene fra MusicWatch.

I en udtalelse til websiden The Verge fremlægger Apple, at hele 79 procent af dem, der har kastet sig ind i prøveperioden fortsætter med at bruge tjenesten, hvilket altså er væsentligt flere, end det som MusicWatch kommer frem til.

Apple Music-tjenesten er blevet meget populær på ganske kort tid.

I begyndelsen af august var der tegnet 11 millioner prøveabonnementer.

Hvis de bliver hængende hos Apple, har tjenesten i løbet af ganske få uger opnået en brugerforsamling, der er halvt så stor som Spotifys betalende publikum, der er opbygget gennem flere år.

Læs også:
Sammenligning: Det her tilbyder Apple Music - og det her tilbyder Spotify og TDC Play

Få svar på fem vigtige spørgsmål: Sådan kommer Apple Music til at klare sig

En aften i selskab med Apple Music: Et dragende alternativ til Spotify

Navnenyt fra it-Danmark

Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

Mikkel Bernt Buchvardt

Elbek & Vejrup A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job