Rundspørge: Halvdelen af Apple Music-brugerne dropper tjenesten igen

Halvdelen af brugerne dropper tjenesten, selv om gratisperioden ikke er slut, viser en undersøgelse. Apple benægter.

Artikel top billede

I begyndelsen af juli gik Apple Music i luften.

Det er en storsatsning fra Apples side, som sigter mod at vende et faldende musiksalg i iTunes ved at fange de millioner af iPhone-brugere, som nu benytter sig af streaming-tjenester som blandt andet Spotify.

I en ny undersøgelse fra markeds-undersøgelsesfirmaet MusicWatch kan man se tal for Apples musiktjeneste, og den ligner ikke en ubetinget succes - i hvert fald ikke i USA.

MusicWatch' undersøgelse er baseret på 5.000 tilbagemeldinger fra amerikanske forbrugere.

48 procent af dem, der har prøvet Apple Music, fortæller at de også har sagt farvel til tjenesten igen, selv om den gratis periode ikke er udløbet.

Desuden kommer MusicWatch frem til, at 61 procent af dem, der fortsat benytter sig af prøveperioden til Apple Music, har fjernet den automatiske fornyelse af abonnementet i iTunes-indstillingerne.

Apple: Det passer ikke
Apple har dog helt afvist tallene fra MusicWatch.

I en udtalelse til websiden The Verge fremlægger Apple, at hele 79 procent af dem, der har kastet sig ind i prøveperioden fortsætter med at bruge tjenesten, hvilket altså er væsentligt flere, end det som MusicWatch kommer frem til.

Apple Music-tjenesten er blevet meget populær på ganske kort tid.

I begyndelsen af august var der tegnet 11 millioner prøveabonnementer.

Hvis de bliver hængende hos Apple, har tjenesten i løbet af ganske få uger opnået en brugerforsamling, der er halvt så stor som Spotifys betalende publikum, der er opbygget gennem flere år.

Læs også:
Sammenligning: Det her tilbyder Apple Music - og det her tilbyder Spotify og TDC Play

Få svar på fem vigtige spørgsmål: Sådan kommer Apple Music til at klare sig

En aften i selskab med Apple Music: Et dragende alternativ til Spotify

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS