YouSee slukker for analogt signal: Nu er det slut for altid med gammeldags fjernsyn

Er du en af de mange tusinder danskere, der stadig har et analogt fjernsyn stående, skal du snart til lommerne, hvis du vil beholde det gamle fjernsyn: Danmarks største udbyder af kabelfjernsyn, YouSee, slukker nemlig endegyldigt for det analoge tv-signal. Se hvorfor her.

Artikel top billede

Har du stadig et analogt fjernsyn - som for eksempel et ældre billedrørs-fjernsyn - stående et sted i huset, er det ved at være sidste udkald - i hvert fald hvis du er kunde hos YouSee, der er Danmarks største kabel-tv-udbyder med 1,2 millioner kabel-tv-seere.

YouSee valgte i 2009 at køre videre med analogt signal på selskabets kabel-net, da det luftbårne analoge signal blev slukket.

Selskabet vurderer, at mellem 40.000 og 80.000 danske husstande i dag fortsat anvender et billedrørs-fjernsyn som primært fjernsyn. Hertil kommer diverse ældre apparater i sommerhuse og lignende.

Ifølge selskabet skyldes beslutningen om at slukke for det analoge signal pr 9. februar til næste år et ønske om at få mere plads på kabelnettet.

Det skal bruges til at sikre eksempelvis højere hastigheder på bredbånd samt mere kapacitet, da behovet er stigende - blandt andet på grund af Netflix og andre kapacitets-krævende streaming-tjenester.

Ifølge selskabet fylder en enkelt analog tv-kanal i dag ligeså meget på kabelnettet som seks digitale tv-kanaler.

"Vi streamer i langt højere grad og går i tv-arkivet og bestemmer, hvad vi vil se hvornår. Alt det nye kræver plads, og den får vi, når vi slukker de analoge tv-kanaler," lyder det fra YouSee-direktør, René Brøchner.

Med lukningen af det analoge signal, venter der dermed en investering for de tv-seere, der alene har et analogt fjernsyn.

Enten skal de investere i et digitalt fjernsyn til nogle tusinder kroner eller også skal de investere i en særlig digital tv-boks til nogle hundreder kroner, som kan omforme det digitale signal til analogt signal.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil