En 4G-sendemast fra TDC. Foto: Uffe Weng.

Du er heldig: Netop dit teleselskab har (også) Danmarks bedste mobilnetværk

De danske teleselskaber har investeret massive summer i de nye LTE/4G-netværk. Flere af selskaberne hævder da også at have landets bedste mobilnetværk. Men kan det nu også passe?

De danske teleselskaber har i de senere år investeret massive summer i 4G/LTE-netværk - og de danske forbrugere har taget rigtig godt imod de nye abonnementer, der giver adgang til hurtige trådsløse forbindelser.

Måske netop derfor har der været ganske stor interesse for en artikel, Computerworld bragte i sidste uge:

LTE/4G: Sådan er hastigheden og dækningen hos TDC, Telia, Telenor og 3

Selvom undersøgelsen fra OpenSignal, som artiklen er baseret på, klart kårer TDC's 4G-net som landets hurtigste og bedste, er det naturligvis ikke en ubestridelig konklusion, da andre undersøgelser i teorien vil kunde ende med en anden konklusion.

Man bliver da også en smule forvirret, hvis man som forbruger forsøger at finde ud af, hvilket af de danske teleskaber, der kan tilbyde det bedste og hurtigste netværk?

Hvordan kan flere selskaber have det bedste netværk?
TDC skriver eksempelvis om sit mobilnetværk: "Del livet på Danmarks bedste mobilnetværk."

"Med Danmarks hurtigste og stærkeste netværk kan vi give dig den bedste brugeroplevelse nogensinde," skriver TDC og henviser til en undersøgelse fra Teknologisk Institut, der ud fra parametrene tale, data upload, data download og videostreaming har konkluderet, at TDC har det bedste netværk i Danmark.

Det er dog ikke kun TDC, der ynder at fortælle om Danmarks bedste mobilnetværk, for også konkurrenten Telia skriver: "Hos Telia får du Danmarks bedste 4G-netværk."

"Livet kræver et godt netværk. Og det får du hos Telia. Faktisk har vi Danmarks absolut stærkeste 4G-netværk."

Telia deler netværk med Telenor, og hos Telenor annonceres der da også med "Danmarks stærkeste netværk", og Telenor uddyber desuden:

"Telenor har den største båndbredde i Danmark. Det betyder, at du ikke vil opleve langsomme hastigheder, selvom der er mange, der benytter samme mast på samme tidspunkt. Den store kapacitet er med til at sikre, at det i hvert fald ikke er netværksforbindelsen, der forsinker dig."

Teleselskabet 3 er faktisk det selskab, der holder mest igen med at kåre sig selv til "Danmarks bedste." 3 skriver i stedet:

"Med hastigheder helt op til 35 Mbit/s. giver 4G dig lynhurtig adgang til nettet. Hos 3 er det kombinationen af et stærkt 4G-netværk og et bredt, stabilt 3G-netværk, der giver dig den gode oplevelse."

"Vi dækker mere end 85 % af Danmarks befolkning med 4G og arbejder hele tiden på at udvide vores netværk."

Hvad siger lovgivningen om markedsføring?
Computerworld har spurgt jurist i Forbrugerrådet Tænk, Jakob Steenstrup, om teleselskabernes markedsføring af deres respektive mobilnetværk er i orden i forhold til lovgivningen?

"Vi befinder os lidt i en gråzone her. De udsagn, man bruger i markedsførdingen, som er verificerbare, skal kunne dokumenteres," lyder hans umiddelbare kommentar. 

"Når du kommer med udsagn som 'vi er de største', eller ‘vi er de billigste', skal du kunne dokumentere det."

Læs også: LTE/4G: Sådan er hastigheden og dækningen hos TDC, Telia, Telenor og 3

"Men så er der en anden kategori med forherligelser, hvor man må sige, at det er subjektivt, så det har du lov til at i sige uden at komme i strid med markedsføringsloven. Det kan eksempelvis være: ‘Vi sælger flotte skjorter'."

"Med et udtryk som 'det er det bedste' kommer vi ind i en gråzone. For det første er det lidt uklart, hvad de mener med det. Men når de begynder at bruge 'hurtigste', mener jeg klart, at vi er inde i noget, der kan verificeres," lyder det fra juristen, der dog samtidig også tilføjer:
 
"Det 'bedste' er dog også knyttet op til noget konkret, så de må kunne dokumentere, hvad de er bedre til end alle andre," lyder det fra Jakob Steenstrup.

Hvor hurtigt er netværket?
Søgningen efter Danmarks bedste 4G-net er ikke det eneste, der kan forvirre danske forbrugere. 

Hvis man vil vide, hvilken konkret hastighed, man får med et 4G-abonnement, er det også svært at finde et helt præcist og konkret svar. 

Teleselskaberne markedsfører nemlig ikke LTE/4G med faste hastigheder.

Det skyldes, at det mobile bredbånd er påvirket af, hvor mange brugere, der er på en given sendemast på samme tidspunkt - og hvor meget data, de downloader og sender.

Samtidig er forbindelsens hastighed også afhængig af, hvilken hastighed en given smartphone eksempelvis understøtter.

Derfor opereres der i stedet med hastigheds-intervaller. Hos TDC lyder beskrivelsen af 4G som mobilt bredbånd:

"Den forventede hastighed vil være mellem 17 og 71 Mbit/s i download og 5 og 43 Mbit/s i upload ved udendørs brug."

Teleselskabet 3 skriver ligeledes om de forventede hastigheder på 4G ved udendørs brug: "Download: 8-35 Mbit/s. Upload: 2-24 Mbit/s."

Læs også:

LTE/4G: Sådan er hastigheden og dækningen hos TDC, Telia, Telenor og 3





Computerworld
Trump bønfalder Helle Thorning: Giv mig min Facebook-konto tilbage
Facebooks tilsynsråd, der har Helle Thorning-Schmidt i spidsen, har modtaget en erklæring fra Donald Trump, som ønsker at få genoprettet adgangen til sin Facebook og Instagram-konto.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
IDC – styrken af en hybrid cloud strategi
Cloud computing er blevet en integreret del af forretningsstrategi og it-arkitektur for mange virksomheder i løbet af det sidste årti. Brugen af cloud er blevet udbredt, fordi virksomheder vil indføre nye forretningsmodeller, udtrække værdifuld indsigt fra enorme datamængder, håndtere krævende arbejdsbelastninger, levere nye produkter hurtigere og opnå konkurrencemæssige fordele. Men cloudadoption har også introduceret nye udfordringer. Denne undersøgelse af virksomhedens it-kunder fremhæver de største udfordringer med offentlig cloud.