Holder påstanden? En Mac kræver langt mindre support end en Windows-maskine

Mac-maskiner i virksomheden kræver langt mindre support end Windows-pc'er, lyder en påstand. Men passer det?

Artikel top billede

For enhver it-organisation er support-behovet på medarbejdernes computere, smartphones og applikationer et interessant emne.

Én ting er som bekendt prisen på en given computer eller et stykke software - noget andet er, hvor mange ressourcer it-organisationen efterfølgende skal bruge på at yde support hos medarbejderne i virksomheden.

Det siger sig selv, at jo mindre support-behovet er, jo mere kan it-afdelingens medarbejdere fokusere på andre opgaver - eksempelvis at optimere og effektivisere it-driften eller udvikle nye it-løsninger til virksomheden.

Windows versus Mac

Det er efterhånden en velkendt diskussion, om Windows-pc'er eller Mac-computere kræver mest support.

Sjældent ser man dog så konkrete tal i den debat, som det er tilfældet i en artikel hos Apple Insider.

Her oplyser en Fletcher Previn, der bærer titlen vice president for Workplace-as-a-Service hos IBM, at der nu er 130.000 iOS- og Mac-enheder i brug internt i IBM, og at virksomheden hver uge ruller yderligere 1.900 Macs ud til medarbejdere.

Læs også: Fire grunde til at virksomheder ikke bør vælge Apple-produkter

Det mest interessante ved den historie er dog, at Fletcher Previn samtidig hævder, at kun fem procent af Mac-brugerne ringer til IBM's interne help desk for at få hjælpe til maskinerne - og at der med pc-brugerne er tale om hele 40 procent, der har behov for support.

Holder påstanden?

IBM-chefen begrunder blandt andet den situation med, at det er lettere at levere en helt køreklar Mac til brugerne, og at der også efterfølgende er et mindre behov for support.

Det betyder, at den højere indkøbspris hurtigt er tjent ind igen, lader han læserne hos Apple Insider forstå.

IBM er imidlertid en partskilde i denne sammenhæng, da selskabet har et ganske omfattende samarbejde med Apple om at levere løsninger til og sammen med Apple-produkter til andre virksomheder.

IBM's interne tal kan således ikke ses som et uvildigt overblik over support-behovet ved henholdsvis Mac- og Windows-maskiner.

Dermed ikke sagt, at der ikke kan være noget om snakken om, at Mac er lettere at have med at gøre med for help desk-medarbejderne - det er i hvert fald ikke første gang, at argumentet fremføres.

Dine erfaringer

Vi vil rigtig gerne høre om dine erfaringer med de to platforme.

Hvor let/svært er det at udrulle Windows pc'er versus Mac-maskiner, og hvordan ser support-behovet i virksomheden ud efterfølgende?

Husk at holde den gode tone i debatten.

Læs også:

Fire grunde til at virksomheder ikke bør vælge Apple-produkter: Er du enig?

Microsofts Surface 3 versus Apples iPad Pro: Hvad vælger du?

Mac i virksomheden? Her er dine vigtige overvejelser

Dansk it-chef: Derfor har jeg skiftet fra Windows til Mac

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S