Undersøgelse: Danskerne tror fuldt og fast på NemID

Efter et enkelt år med et fald er danskernes tilfredshed og tillid til NemID igen stigende, hvis man skal tro Digitaliseringsstyrelsens egen bedømmelse. Men hvor tilfreds er du?

Artikel top billede

Der er i dag 4,5 millioner danskere, der anvender NemID som en nøgle til det digitale Danmark.

Digitaliseringsstyrelsen og Nets, som leverer NemID, får hvert år foretaget en image-måling, som fortæller, hvad brugerne synes om løsningen.

Rapporten er færdiggjort for 2015, og de nye tal viser, at 85 procent af danskerne er tilfredse eller meget tilfredse med løsningen mod 78 procent i 2014.

1.500 personer har deltaget i undersøgelsen, der er foretaget af M3 Research. Du kan se hele image-undersøgelsen her.

Med andre ord siger tallene, at vi i løbet af et enkelt år er blevet betydelig mere begejstrede for den lille pap-folder med de mange tal.

Også tilliden til løsningen er blevet højere.

81 procent giver udtryk for at have tillid til NemID som en sikker og praktisk løsning mod 72 procent i 2014.

"Sidste år dykkede NemID's image, og vi har derfor i samarbejde med Nets DanID det seneste år arbejdet med blandt andet skærpede regler ved NemID-udstedelse og en dedikeret kommunikationsindsats," siger kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen Cecile Christensen om forbedringen.

"Blandt andet informerer vi flittigt, når vi bliver opmærksomme på phishing-forsøg. Jeg tror, at den positive udvikling kan ses som et resultat af det arbejde," fortsætter hun.

De unge er mest skeptiske

Den ældre den af befolkningen er meget tilfredse (89 procent) med NemID, men jo yngre brugerne bliver, jo mere skepsis er der også forbundet med løsningen - selv om det ser bedre ud i 2015.

82 procent af 19 til 29 årige er således tilfredse eller meget tilfredse i år mod en 70 procent sidste år.

Men passer det virkelig? 

Herunder kan du være med til at foretage en opfølgende tilfredshedsundersøgelse. 

Er du blevet mere tilfreds med NemID i løbet af det seneste år?

Læs også:
Nets om sikkerhedsfunktion til betalingskort: Den virker ikke hver gang

Stort antal danske betalingskort tvangslukket: Kan være blevet misbrugt på bestemt forretningssted

Så mange danskere kan stå uden NemID i næste måned

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car