Microsoft: Sådan løser du problemerne med sort skærm og Outlook-nedbrud efter fejlramt opdatering

Der er hjælp at hente, hvis du er blevet ramt af sort logon-skærm eller konstante nedbrud i Outlook som følge af en fejlbehæftet Windows-opdatering fra Microsoft. Se her, hvordan du løser problemet.

Artikel top billede

Der er godt nyt, hvis du er en af de mange Windows-brugere, der har bøvlet med sort logon-skærm og Outlook-nedbrud efter Microsoft tirsdag udsendte en fejlbehæftet patch til at rette en række sårbarheder.

Det kan du læse mere om her: Windows-opdatering kan få Outlook til at crashe og computeren til at gå i sort.

Efter blandt andet massevis af klager og frustrerede indlæg i blandt andet Microsofts eget support-forum, TechNet, har Microsoft udsendt en hasterettelse til problemet til Windows 7 og Windows Server 2008 R2.

Denne rettelse skulle ifølge Microsofts rette den fejl, der får Outlook til at gå ned, hver gang brugeren forsøger at åbne bestemte HTML-mail.

Ligeledes skal rettelsen løse problemet med log on-skærmen, hvor brugeren bliver mødt med en helt sort skærm med en muse-curser på efter at have tastet Ctrl+Alt+Delete, der jo normalt fremkalder logon-skærmen.

Sådan retter du fejlene

Er du blevet ramt af fejlene, er der hjælp at hente i Microsofts skriver support-forum.

Her skriver selskabet, at man omgående bør afinstallere den pågældende, fejlbehæftede opdatering, KB3097877, og i stedet installere de seneste opdateringer fra Windows Update.

Disse opdateringer i Windows Update finder du her.

Kan gøres i hånden - men mere kompliceret

Er man mere dreven computer-bruger kan man forsøge sig med System Restore, som man kommer til ved at genstarte computeren samtidig med, at man taster løs på F8, mens computeren starter op.

Herfra går du til 'Reparer din computer' og så videre til System Restore.

Du kan se hele fremgangsmåden her.

Microsoft beskriver her også, hvordan du manuelt via en command prompt kan afinstallere den fejlbehæftede opdatering.

Problemet har vist sig ganske omfattende, idet den fejlbehæftede opdatering har ramt hele 20 Windows-produkter, nemlig Windows Server 2012 R2 Datacenter, Windows Server 2012 R2 Standard, Windows Server 2012 R2 Essentials, Windows Server 2012 R2 Foundation, Windows 8.1 Enterprise, Windows 8.1 Pro, Windows 8.1, Windows RT 8.1, Windows Server 2012 Datacenter, Windows Server 2012 Standard, Windows Server 2012 Essentials, Windows Server 2012 Foundation, Windows 8 Enterprise, Windows 8 Pro, Windows 8, Windows RT, Windows Server 2008 R2 Service Pack 1, Windows 7 Service Pack 1, Windows Server 2008 Service Pack 2, Windows Vista Service Pack 2.

Har du allerede fået løst problemet på din computer? Så hjælp andre ved at fortælle, hvordan du gjorde i debatfeltet herunder.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    Røde Kors

    Data & Digitalisation Officer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Softwareudviklere til Cyberdivisionens HR-systemer og Applikationer i Ballerup

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job