Nianet køber fiber-konkurrent: Vil have større muskler på markedet

Volumen er konge på markedet for fiber-løsninger, lyder det fra Nianet, som nu styrker sin position med opkøb af konkurrent.

Artikel top billede

En af landets største fiber-leverandører, Nianet, har ved indgangen til denne måned overtaget aktiviteterne hos konkurrenten Zen Systems.

Dermed kan Nianet se frem til, at man med et slag kan udvide sin årlige omsætning med 60 millioner kroner - eller cirka 20 procent.

Sammen med Nianets eksisterende forretning bringer det den samlede forretningsvolumen op på 350 millioner kroner.

Administrerende direktør i Nianet, Rasmus Helmich, betegner opkøbet som "et klassisk køb af en konkurrent", der både giver mere volumen i forretningen og nye kompetencer med indbygget mulighed for at skabe forretning, der rækker videre end den rå leverance af fiber-forbindelser.

"Købet af Zen Systems understøtter vores ønsker om at få større volumen i markedet. Desuden kan vi udnytte en masse synergier, hvor kunder hos Zen Systems får adgang til vores fiberløsninger. Og så er Zen Systems en dygtig konkurrent, og det betyder, at vi får nye medarbejdere, der kan tilføre os helt afgørende kompetencer inden for datasikkerhed og it-services," siger Rasmus Helmich.

De hidtidige ejere af Zen Systems med direktør Sven Møller i spidsen fortsætter som medarbejdere i Nianet, som med opkøbet udvider sin bemanding fra 125 til 150 medarbejdere.

Nianet har i allerede gjort cloud-løsninger, outsourcing og it-drift til en del af sin forretning, da man for halvandet år siden opkøbte firmaet Syskon.

Nianet vandt for nylig et udbud af dataforbindelser til staten på en indkøbsaftale, der de næste fem år frem giver Nianet monopol på at levere fiberforbindelser til statslige institutioner.

Nianet ejes af en stribe danske energiselskaber, og sammen med sine ejere er Nianet dermed en del af et stærkt voksende fibernet i Danmark. Nianet oplyser, at man selv ejer og driver over 8.000 kilometer fiberkabel i et landsdækkende netværk.

Læs også:

Nianet nupper - igen - stor ordre for næsen af TDC: Skal levere statens fibernet

Kritik: Sjællandske fiberforbindelser er alt for dyre

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S