Fusion i telebranchen: Telefirmaer går sammen for at udfordre mægtige TDC

Fusion: Telefoni i skyen skal udfordre TDC og mangedoble omsætning hos televeteraner. Prisen bliver helt afgørende, mener ekspert.

Artikel top billede

Det danske tele-selskab Connection (tidl. Tele-punkt) er gået sammen med det britisk-ejede Firstcom i en satsning på at levere telefoni-løsninger i den lave ende af erhvervsmarkedet.

Connection har hidtil udviklet og solgt hostede teleløsninger. Med fusionen udvider man produktpakken til også at omfatte Firstcoms cloud-baserede telefoni-platform, der integrerer mobil- og fastnettelefoni og internet.

"Vores salg af traditionelle telefon-anlæg og Firstcoms egenudviklede telefoni-løsninger supplerer hinanden perfekt. Så nu kan vores kunder få en udvidet pakke med Firstcoms cloud-løsning og teleforbindelser," siger direktør i Connection, Dion Olsen.

Selskabets kernekunder er virksomheder fra 10 til 250 ansatte. Dion Olsen anslår, at Connection med en kundebase på omkring 11.000 virksomheder i dag har en markedsandel i det segment på 20-25 procent.

Kvalitet er vigtigere end vækst

Fusionen åbner ifølge de to firmaer for et mersalg til både eksisterende og nye kunder. Dion Olsen forventer, at man i løbet af et par år vil kunne booste årsomsætningen fra de nuværende knap 100 millioner kroner til et sted mellem 300-500 millioner. Men vækst er ikke det vigtigste for selskabet.

"Lige nu har vi rigeligt at gøre med at få de eksisterende kunder over på den fulde produktpakke. Vi skal ikke ud og være markedets billigste. For os er det ikke vigtigt, at være de største, men at være de bedste," siger Dion Olsen.

Den aktuelle fusion sker ved, at Firstcoms britiske ejere - TMT Asset Management og investeringsselskaberne Oakfield og Beechbrook - lægger i alt 45 millioner kroner på bordet og dermed får bestemmende indflydelse i Connection.

Efter fusionen vil Connection have 75 medarbejdere fordelt på seks afdelinger rundt om i landet.

En udfordring af TDC

Connection var i begyndelsen af 1990erne det første firma, der brød det daværende Tele Danmarks (nu TDC) monopol på salg af omstillingsanlæg. Selskabet blev dengang kendt under navnet Tele-Punkt.

Netop TDC er stadig den helt dominerende spiller på markedet for erhvervstelefoni, og ifølge markedsanalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, er fusionen af Connection og Firstcom udtryk for at konkurrencen om især de mindre erhvervskunder er "benhård".

"I forhold til det store TDC fylder Connections 11.000 kunder stort set ingenting, men det er nok til at kunne udfordre i et bestemt segment af markedet. Der er ingen tvivl om, at de to selskaber gerne vil prøve at drille de store og fravriste TDC kunder," siger Morten Imsgard til Computerworld.

"Men langt hen ad vejen er det prisen, der er afgørende. Specielt de mindste virksomheder ser på, at priserne i det private marked er meget lave, og derfor vil de ikke betale ret meget for helt simple ydelser."

Han peger på, at TDC så sent som i sommer købte selskabet af Justphone netop for at kunne levere skræddersyede telefoni-løsninger netop til de mindre virksomheder.

"TDC har på det seneste fokuseret produkter og løsninger, der retter sig mod de små erhvervsdrivende. Det er en understregning af, at det er et attraktivt marked, og at der ligger indtjening og venter for de selskaber, der mestrer det her segment," siger Morten Imsgard.

Derfor er det logisk, at en mindre spiller som Connection/Firstcom lægger op til at konkurrere på stærkere teknologiløsninger, mener han.

Læs også:

Konkurs: TDC Erhvervscentre lukker på stribe

TDC-partnere blev droppet af TDC - nu indgår de samarbejde med Telia

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S