Fortalt til: Nicolai Devantier

Mennesker i IT

Udgivet 15. januar 2016 kl. 09.02
En af de mest specielle opgaver, jeg har været på, sendte mig helt til Grønland.

I dag er mekanikeren så afhængig af at benytte en computer til at aflæse fejl på en bil, at mekanikeren kan gå helt i sort, hvis computeren svigter-

Jeg blev kaldt til Grønland, fordi et værksted ikke kunne få dets computer til at virke sammen med en bil, der var i stykker. Tidligere havde værkstedet måtte give den samme kunde en helt ny bil af samme årsag. Derfor var det ret vigtigt, at vi kunne finde fejlen.

Jeg fløj afsted til Grønland med det samme og nåede frem til værkstedet og bilen. Her måtte jeg på manuel vis gennemgå bilen, hvor det viste sig, at chaufføren havde udskiftet styrertøjet ved hjælp af et koben.

Den handling havde medført, at nogle ledninger var blevet ødelagt, og det havde frembragt en kortslutning, der samtidig betød, at computeren blev sat ud af kraft.

Så de går til den på Grønland, ha ha.

Det tog kun et par timer at finde fejlen, så jeg fik heldigvis også tid til en hundeslædetur.
Lars Larsen, mekaniker og teknisk specialist hos bilproducenten Toyota.

Flere mennesker i IT Om mennesker i it



Premium
Det Europæiske Lægemiddelagentur: Lækket data er taget ud af konteksten og titler er blevet ændret
Seneste opdating fra det Europæiske Lægemiddelagentur beskriver, hvordan it-kriminelle manipulerede med stjålen data inden de offentliggjorde det på internettet.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.