Visma-opkøb: Tre fordele og én stor risiko ved at satse på it-freelancere

ComputerViews: Visma-koncernens opkøb af konsulentbureauet Mind4IT er det seneste tegn på, at flere virksomheder har fået øje på fordelene ved at bruge freelance-konsulenter til at udvikle deres it-systemer. Der er især tre grunde til at virksomhederne er vilde med freelancere. Men der er også faldgruber.

Artikel top billede

I takt med at it er ved udvikle sig til selve fundamentet for mange virksomheders forretning, stiger kravene til hurtigt at kunne strikke it-løsninger sammen eller bare tilpasse eksisterende it-systemer.

Helt overordnet er kravet, at it-systemer, apps og nye services skal laves hurtigt og kunne bruges operationelt her og nu.

Det øger voldsomt virksomhedernes behov for at have adgang til højt specialiserede it-konsulenter, som er i stand til hurtigt at beskrive og gennemføre et it-projekt.

Men den slags folk er både svære at finde, og (alt for) dyre at fastansætte. It-konsulenter bliver stadig mere specialiserede og har brug for løbende opdateringer af den viden, som befinder sig mellem konsulentens ører.

Situationen svarer lidt til en af de store fordele ved cloud computing. Ideelt set kan en cloud-løsning skaleres op eller ned fra minut til minut alt efter det aktuelle behov for processorkraft og lagerplads.

Den tankegang vil mange virksomheder gerne overføre til mandskabssiden, hvor man hurtigt og fleksibelt kan hente de rigtige folk ind til at løse en konkret opgave, betale regningen og så sige pænt farvel, tak og måske på gensyn.

Det er i det lys, man skal se den norske it-koncern Vismas opkøb af freelance-brokeren Mind4IT, som de seneste år har haft stor succes netop med at formidle kontakt mellem virksomheder og højt specialiserede it-konsulenter. Alene de sidste to år har Mind4IT fordoblet sin omsætning.

Et stykke hen ad vejen handler det givevis om, at Mind4IT er dygtig til det de gør, men firmaet har også levet højt på, at markedet for it-freelancere er i voldsom vækst.

Den vækst forventer Visma vil fortsætte, og som alle gode forretningsfolk vil man naturligvis gerne have en bid af kagen.

Går man ned i materien er der tre grunde til at freelance-markedet boomer.

1) Hurtig og billig adgang til specialiserede it-kompetencer

Tænk på et tal. For eksempel 2.000 kroner per time.

Det svarer til 100.000 kroner for en god uges arbejde.

Mange penge, javist. Men i forhold til en fastansættelse er det stadig en udgift, der er til at overskue for de fleste virksomheder.

2) Skalering af medarbejderstyrken

Til gengæld får man som kunde maksimal fleksibilitet og agilitet i sin it-udvikling.

Det matcher kravet om hurtigt at kunne skrue op og ned for de ressourcer, som er til rådighed både til udviklingsprojekter, vedligeholdelse og drift.

3) Hurtig implementering og kortere projekter

Sammenlignet med situationen for ganske få år siden er meget grundlæggende teknologi og it-infrastruktur i dag så standardiseret, at det stort set passer sig selv.

Det er også blevet nemmere at bygge nye funktionaliteter eller apps ovenpå for eksempel en cloudbaseret mailløsning eller et administrations- eller lagersystem. Derfor forventer brugerne, at få hurtig adgang til nye muligheder.

Derfor bliver projektforløbene tidsmæssigt kortere. På den måde bliver det mere tydeligt, at udviklerens opgave handler om at møde helt akutte behov i kundens forretning.

De kortere forløb gør det også muligt for en virksomhed at få adgang til (dyre) spidskompetencer.

Læs også:

Sådan kommer du i gang som freelance it-konsulent

Bagsiden af medaljen

Historien om de dygtige og dyre it-freelancere har også konsekvenser for kulturen i en virksomhed.

Som freelancer får man ikke den samme tryghed som de traditionelle fastansatte kolleger. Freelancere går ikke på barselsorlov. Og hvordan er det lige med retten til løn under ferie og sygdom, sygeforsikring og pensionsopsparing. Det skal man selv sørge for.

Det er dog langt hen ad vejen lavpraktiske problemer, som enten kan indregnes i timeprisen, eller som kan skrives ind i en freelancekontrakt.

Udover de helt håndfaste spørgsmål om betingelserne for overhovedet at have et job, er det også helt uundgåeligt, at øget brug af freelancere vil smitte af både på det sociale liv i virksomheden.

For at begynde et sted: Skal freelanceren for eksempel inviteres med til julefrokosten?

Men langt mere alvorlig er risikoen for at de veltjente og fastansatte medarbejdere bliver reduceret til et B-hold af servicemedarbejdere, som skal holde servere og kaffemaskinen varm, indtil næste gang den freelanceansatte super-konsulent kommer flyvende ind ad døren.

Det vil betyde, at kravene til de fastansattes kvalifikationer falder, og det vil logisk set betyde lavere løn.

Desuden har brugen af freelancearbejdskraft også store konsekvenser for virksomhedens evne til at holder fast på den viden, som ligger i de løsninger, som freelancerne har strikket sammen.

For når freelanceren går ud ad døren tager han også en masse viden med sig, som ikke nødvendigvis bliver samlet op af resten af virksomheden.

Læs også:

Erklæret tilhænger af fastansatte har købt ... et freelancekonsulenthus

Norske Visma køber dansk konsulenthus: Får kontrol med 180 it-freelancere

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S