Google brænder 68 millioner kroner af om dagen på vilde fremtids-projekter

Alphabet brændte sidste år 25 milliarder kroner af på de vilde 'moonshots.'

Artikel top billede

Google - nu 'Alphabet' - brændte i 2015 68 millioner kroner af om dagen på selskabets såkaldte 'moonshots' - de vilde udviklingsprojekter, som Google har samlet under det såkaldte X-laboratorium.

I alt har Alphabet nemlig tabt 25 milliarder kroner i årets løb på de vilde projekter, der har fået navn efter netop det, at skyde en kanon af mod månen: Sandsynligheden for at ramme er meget lille, men det vil få enorme konsekvenser, hvis man rammer.

Du kan læse mere om X-laboratorierne her: Google X - hvor verdens vildeste ideer bliver til virkelighed

Laboratorierne arbejder med flere forskellige projekter, hvoraf de mest kendte for tiden nok er udviklingen af Googles selvkørende bil samt udviklingen af det drone- eller ballonbårne internet, som Google for tiden tester.

Det kan du læse mere om her: Google tester vildt 5G-internet i al hemmelighed: 40 gange hurtigere end 4G

Markant stigning

Alphabet - det tidligere Google - har skruet kraftigt op for selskabets investeringer i de vilde 'moonshots' i det seneste år.

I 2015 tabte selskabet nemlig omkring det halve - 13 milliarder kroner - på de såkaldte 'big bets'.

Det er dog ikke penge ud ad vinduet det hele, for Google omsætter faktisk for omkring tre milliarder kroner på de nye, fremtidsrettede projekter.

Omsætningen hentes hjem på termostatselskabet Nest, Verily (som er life science), Calico (biotech) og selskabets nye gigabit fiber-forretning, hvor Google har udlagt lynhurtig fiber til amerikanske byer.

Det kan du læse mere om her: Google melder om enorm interesse for gigabit-fiber

Tallene fremgår af Googles nyeste regnskab, hvor selskabet for første gang delvist har opdelt tallene under selskabets nye struktur.

Her kan man samtidig se, at de 25 milliarder kroner i underskud på de store projekter er en lille dråbe i det samlede pengehav, der fortsat skyller lige ind i Googles pengekasser.

Selskabet landede nemlig samlet et overskud på driften på godt 160 milliarder kroner.

Google/Alphabet har blandt andet investeret i et stort fiberprojekt, forskellige medicinske projekter samt termostat-selskabet Nest, som du kan læse mere om her:

Google skiftede navn i august til Alphabet, og samtidig undergik selskabet en struktur-ændring, så den kendte og stærkt lukrative søgeforretning blev sidestillet med de øvrige forretningsområder.

Det skyldes, at Google håber og tror på, at mindst et af 'moonshot'-projekterne en dag bliver en kæmpeforretning, som kommer til at ændre den kurs, som verden har - på samme måde, som søgemaskinen Google på mange måder har været i stand til.

Det kan du læse mere om her: Derfor bygger Google hele butikken om og lægger alting ind under det nye selskab 'Alphabet'

Google har for tiden syv produkter, der hver især har mere end en milliard brugere, nemlig Gmail, Android, Search, Maps, Chrome, YouTube og Google Play.

Læs også:

Google tester vildt 5G-internet i al hemmelighed: 40 gange hurtigere end 4G

Google indgår net-aftale med store mobilfirmaer: Nu kommer internet-ballonerne

Derfor bygger Google hele butikken om og lægger alting ind under det nye selskab 'Alphabet'

Derfor vil Google betale milliarder for lille termostat-firma

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil