Rigspolitiet ansætter ny it-direktør: Her er den nye topchef

Rigspolitiet har ansat en ny it-direktør, der skal stå i spidsen for it-indsatsen.

Lars Ole Dybdal er navnet på den nye it-direktør Rigspolitiet.

Han kommer fra en stilling som it-direktør i Region Midtjylland.

Det meddeler både regionen og Rigspolitiet.

"Lars Ole Dybdal tiltræder som it-direktør for Rigspolitiet den 1. marts 2016," skriver Rigspolitiet.

Lars Ole Dybdal, der er årgang 1973, begyndte ifølge Rigspolitiet, sin karriere i TDC i 1999, hvor han blandt andet var underdirektør for Business Transformation, før han kom til Region Midtjylland.

Lars Ole Dybdal afløser nu John Vestergaard, der har været konstitueret it-direktør for Rigspolitiets it-afdeling siden juni 2015.

Kritik af Rigspolitiet it-indsats
Det bliver ikke verdens nemmeste CIO-stilling, Lars Ole Dybdal nu overtager. 

Rigspolitiet har flere gange i de senere år fået kritik for indsatsen på it-området.

Datatilsynet var eksempelvis i forbindelse med den store afgørelse om CSC-hackersagen ude med hård kritik af Rigspolitiet, og Rigsrevisionen har også uddelt tørre tæsk til Rigspolitiets for ringe it-sikkerhed. Læs mere om det her.

Der har også tidligere været en del kritik af, at dansk politi generelt er plaget af ekstremt dårlige, ustabile og langsommelige it-systemer. Læs mere om det her.

På det seneste har der været fokus på, at Rigspolitiet i 19 år har set stort på loven og fornyet millionkontrakter med CSC udenom de lovpligtige udbud. Det kan du læse om her.

"De får en dygtig leder"
Lars Ole Dybdal har kun nået at være it-direktør i Region Midtjylland i knap knap to år.

Alligevel får han pæne ord med på vejen mod den nye topstilling: 

"Man kan vælge at være ærgerlig over, at Lars Ole Dybdal forlader Region Midtjylland. Men jeg vil nu meget hellere ønske Rigspolitiet tillykke med, at de får sig en rigtig dygtig leder, som vi forinden nåede at have stor glæde af," udtaler koncerndirektør Ole Thomsen fra Region Midtjylland.

Regionen fremhæver blandt andet stabil drift af vitale patientinformationssystemer, en ny serviceportal for alle regionens ansatte, struktureret udnyttelse af business intelligence og en ny fælles regional it-platform, som de mål, Region Midtjyllands IT har nået, mens Lars Ole Dybdal har været it-direktør.

"Kontorchef Nikolaj Kolte er per 1. marts 2016 konstitueret it-direktør. Stillingen som it-direktør bliver slået op inden længe," lyder det videre fra Region Midtjylland.

Læs også:

Det store CSC-hack: Datatilsynet klar med hård kritik af Rigspolitiet

Rigspolitiet erkender brøler: Her fejlede politiet ved det store CSC-hack

Hård kritik fra Rigsrevisionen: It-sikkerheden sejler hos Rigspolitiet





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud strategy 2020 - fokus på management teknologier til hybrid cloud og multi cloud samt compliance aspektet

På Cloud Strategy 2020 tegner vi billedet af en cloud-verden, der strækker sig langt ud over landegrænserne, og hvor mange valg skal træffes, hvis du skal have fuldt udbytte. Mød eksperter, leverandører og andre cloud-brugere og bliv inspireret til nye satsninger i din egen virksomhed.

29. september 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

30. september 2020 | Læs mere


Giv dit salg og kundeservice et løft med Dynamics 365

Microsoft har sat turbo på udviklingen af Dynamics 365, som er stærkere, mere omfattende og mere fleksibel end nogensinde før. Resultatet er et hav af nye muligheder. Både for dig, som allerede bruger dele af Dynamics' ERP-funktionalitet, og for dig som vil høste fordelene af alle de andre smarte funktioner, Dynamics 365-platformen byder på.

06. oktober 2020 | Læs mere






Premium
Anne Marie Engtoft Larsen gør klar til at rejse til USA som Danmarks nye tech-ambassadør: "Jeg har glædet mig helt vildt"
Interview: Om få dage drager Anne Marie Engtoft Larsen til Silicon Valley, hvor hun indtager embedet som Danmarks nye tech-ambassadør. "Mit mandat bliver at at fokusere på, hvordan vi skaber handling," siger hun i sit første interview som Danmarks tech-ambassadør.
Computerworld
Ups!: Gammelt fjernsyn lagde internetforbindelsen ned i hel landsby i halvandet år
I halvandet år var en hel landsby i Wales plaget af elendig bredbåndsforbindelse, som begyndte hver dag klokken syv om morgenen. Teknikere kæmpede med at løse mysteriet, men lige meget hjalp det. Årsagen viste sig at være et brugt tv, som en af byens familier havde taget i brug.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.