Googles søgemaskine skal kunne tænke selv - ekspert i AI ny topchef for søgeforretningen

Googles mangeårige chef for søgeforretningen stopper. Ind kommer i stedet en af verdens førende eksperter inden for kunstig intelligens. Se her, hvordan søgemaskinen skal udvikles i de kommende år.

Der pågår for tiden et veritabelt kapløb om kunstig intelligens blandt de store it-virksomheder, der alle har sat sejl for at komme med på bølgen.

Det gælder også Google, der trækker selskabets chef for kunstig intelligens, John Giannandra, ind som den nye topboss for selskabets store søgeforretning.

Her afløser han veteranen Amit Singhal, som går på pension.

Udnævnelsen af John Giannandra indvarsler store forandringer i den måde, som selskabet tænker søgninger på.

Det ligger nemlig i kortene, at han bliver trukket ind i et forsøg på at udvikle søgealgoritmerne i en helt ny retning baseret på hans viden om kunstig intelligens.

De hidtidige udviklingsbestræbelser på området viser, at forskningen i kunstig intelligens er meget fokuseret på 'machine learning' - altså at systemerne af sig selv kan lære af brugernes vaner og afkode den enkelte brugers mest anvendte handlinger under skiftende omstændigheder.

Det ventes, at udviklingen for alvor vil tage fart i de kommende år - ikke mindst på grund af bil-industriens entre på scenen med dens ekstremt investeringstunge spillere.

Det kan du læse mere om her: Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år

For Google er det oplagte mål søgemaskinen, der hver dag anvendes af mange hundrede millioner mennesker.

Google ligger i forvejen inde med betydelige datamængder om de mange brugeres søgevaner, liv, indkøb, venner, bopæle, arbejdspladser og mange andre ting.

Det spekuleres i, at den kommende satsning på kunstig intelligens i søgemaskinen meget vel kan signalere, at søgetjenestens dage som selvstændigt, onlinebaseret Google-produkt styret af et søgefelt er talte.

I stedet vil det give mening, hvis tjenesten indlemmes i Googles øvrige produkter som en slags hjælpeassistent, som kan forudsige ønsker og løsninger i mange forskellige situationer og via mange forskellige devices.
[/b]

John Giannandrea, der er skotte, var engang teknologisk direktør i Netscape, og det meste af hans arbejdslive er gået med at forsøge at menneskeliggøre maskiner.

"Jeg mener, at computere er overraskende dumme. En computer er jo så et barn på fire år," sagde han ifølge en artikel i Fortune for et halvt års tid siden.

Under overskriften 'Meet Google's artificial intelligence chief' ['Mød Googles chef for kunstig intelligens'] fortæller Fortuner her om, hvordan John Giannandrea ofte henviser til Kaptajn Kirks computer i Star Trek.

Den er i stand til at besvare spørgsmål på en intelligent og rationel måde, og det er sådan, han gerne ser moderne teknologi virke.

Flere af de andre store it-virksomheder er på samme spor. IBM arbejder målrettet på Watson-projektet, som du kan læse mere om her:

Og Microsoft arbejder efter en strategi om at samle alle de data, som selslabets mange produkter genererer, i et stort hele.

Det kan du læse mere om her: Ny Microsoft-teknologi kan automatisk komme med forslag til forbedring af salg

Microsoft har netop købt britiske SwiftKey, der står bag en meget udbredt app, der er baseret på kunstig intellligens.

Det kan du læse mere om her: Microsoft køber kendt tastatur-løsning til iOS og Android: Betaler 1,7 milliarder for SwiftKey

Læs også:

Et skridt nærmere kunstig intelligens: Alle får nu adgang til Googles motor til kunstig intelligens





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Overser du muligheder for at optimere din Dynamics-investering?
Der er omfattende og ofte oversete muligheder for at understøtte centrale forretningsprocesser med Dynamics 365 Finance & Operations. For eksempel i form af fuld EDI-integration, som optimerer logistik og forsyning. Eller ved at automatisere håndteringen af konsignation eller centrale processer vedrørende elektronisk dokumentflow og dropshipping. Læs mere i dette whitepaper, der også går i dybden med fire konkrete cases.