Politiet: Sådan kan du beskytte dig mod ny bølge af direktørsvindel

Skarpere arbejdsprocedurer og verifikation af pengeoverførsler er den bedste medicin mod det stærkt stigende problem med såkaldt direktør-svindel, lyder det fra Rigspolitiets Center for Cybercrime.

Flere og flere it-kriminelle forsøger sig med den særlige form for svindel, hvor ansatte i virksomheder narres til at udbetale støre eller mindre pengebeløb til svindlere, der udgiver sig for at være direktører og chefer på højere niveau i virksomheden.

Sådan lyder det fra Rigspolitiets nationale cybercrime center, NC3, som på det seneste har set en stigning i antallet af sager, hvor it-kriminelle har kastet deres kærlighed på den særlige form for svindel.

"Generelt ser vi en stigning i antallet af sager om databedrageri. Men vi oplever især flere sager med denne her modus," siger politikommissær i NC3, Sonny Olesen.

Billedet hos Rigspolitiet flugter med en melding fra revisionsfirmaet Deloitte, som til Computerworld har fortalt, at 14-15 af deres kunder over det seneste år har været offer for den særlige form for it-bedrageri.

Læs mere om det her: Revisionsfirma: Boom i "direktør-svindel mod danske virksomheder

Hos Rigspolitiet fører man ikke et detaljeret kartotek over de forskellige former for it-svindel som kan ramme virksomhederne og privatpersoner. Sagerne bliver i stedet journaliseret under fællesbetegnelsen "databedrageri", fortæller Sonny Olesen.

Han kan derfor ikke sætte præcise tal på, hvor mange tilfælde af såkaldt "direktør-svindel", der er blevet anmeldt til politiet. Han ønsker heller ikke at fortælle om konkrete sager, hvor det er lykkedes at lokke penge ud af virksomheder.

"Det er ikke alle sager, vi får ind ude fra politikredsene, så jeg har ikke et konkret tal, jeg kan trække frem, men vi kan klart se en stigende tendens til denne her form for kriminalitet," siger Sonny Olesen.

For at forebygge og værne mod svindel anbefaler han, at virksomhederne strammer op på deres interne sagsgange og indføre procedurer, der kan stoppe forsøgene på svindel.

"Det kan ske ved stærkere verifikation af ordrer eller pengeoverførsler fra virksomheden, og at man har faste procedurer, der kan fastslå, at folk er, hvem de udgiver sig for at være. Det kan for eksempel være en god ide, at man som medarbejder skal ringe tilbage til et bestemt telefonnummer eller ved at bruge særlige kodeord," siger Sonny Olesen.

Læs også:
Falsk direktør franarrer it-firma 88 millioner kroner

Snapchat grovfusket af phishing-fupmager: Udgav sig for at være direktøren for det hele




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere






Premium
Coop ansætter ny digital direktør: Her er hans vigtigste opgave
Interview: Den danske supermarkedskoncern Coop skifter ud i topledelsen og ansætter Morten Viktor i en nyoprettet stilling som direktør for digital & e-commerce. "Min rolle bliver at få samlet hele det digitale kundemøde," fortæller han.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.