Tak, Lenovo! Nu kan vi måske snart slippe for al den snak om cloud

ComputerViews: Der er sagt og skrevet en masse om cloud de seneste 10 år. Men forhåbentlig er det snart slut.

Artikel top billede

Er du træt af at høre om velsignelserne ved cloud computing og it-skyen?. Så fortvivl ikke.

Efter omkring 10 års cloud-snak er skyen ved at blive en helt naturlig del af ethvert it-setup - fra computeren hjemme på skrivebordet, din mobiltelefon, dankortautomaten i supermarkedet til virksomheders store komplekse it-systemer med netværk, databaser og kontorsoftware.

Mere og mere af stadset bindes sammen i skyen via en eller flere teknologiske platforme.

Men efterhånden, som cloud-dyret sætter sine duftspor rundt om i den digitale verden, kommer vi paradoksalt nok til at høre mindre til det.

En naturlig del

Fra en tid, hvor store og små it-firmaer har markedsført sig på cloud, er vi på vej til en situation, hvor cloudteknologi er en helt naturlig del af det setup, som kunderne bliver præsenteret for, når en leverandør tegner og fortæller om, hvordan man vil løse de opgaver, kunden står overfor.

Sagt på en anden måde: Det er efterhånden indlysende, at man ikke kan sælge it-ydelser, uden at cloud-teknologi er en del af ens arkitektur.

Derfor er trangen til at tale særskilt om cloud på retur.

Just do it, som sloganet lyder fra en kendt producent af gymnastiksko.

Kigger man 10 år tilbage, er det ikke helt uretfærdigt, hvis man påstår, at mange af de glade cloud-budskaber, som gennem tiden er kommet fra it-leverandører og -producenter, har været præget af for meget teknologisnak, lidt for meget øregas fra marketingafdelingerne, og alt for lidt fokus på de opgaver, man kan løse for kunderne.

Tak, Lenovo

I denne uge tog den kinesiske hardwareproducent Lenovo konsekvensen af udviklingen.

Lenovo nedlægger sin cloud-division og spreder de enkelte cloud-produkter ud over koncernens tre øvrige produktdivisioner for pc'er/devices. mobilitelefoner og datacenter/serverprodukter.

Nu er det sjældent, at vi her på Computerworld gør et stort nummer ud af en organisationsændring i en af de globale it-koncerner.

Men for it-Danmark der er grund til at bruge lidt tid på at tænke over, hvad nyheden fra Lenovo er udtryk for.

Læs også: Lenovo nedlægger hele cloud-divisionen

Oven på resterne af Lenovos "gamle" cloud-division er det nemlig planen at opbygge en særskilt afdeling for innovation, som skal skabe de produkter, resten af butikken skal sælge videre i de kommende år.

Lige som mange andre it-mastodonter og -dinosaurer har Lenovo erkendt, at det er svært at bedrive innovation i en stor og ofte bureaukratisk koncern.

Derfor skal den nye innovationsafdeling også være med til finansiere og nurse start up-firmaer - såkaldte spinoffs - som man så håber på vil levere de nye teknologier, som man skal bygge på i fremtiden.

Cloud i sig selv er mange - og mange forskellige - ting. Software as a Service, Platform as a Service, Infrastructure as a service er de tre mest benyttede navne for det kære barn.

Men innovation - eller produktudvikling, som det engang hed - sker som bekendt ikke bare indenfor cloud.

Kunstig intelligens (AI), internet of things (IoT), big data og sikkerhed er fire andre felter i it-verdenen, som kan vise sig at få meget større betydning end den ombejlede sky.

Cloud er meget mere end teknologi

Naturligvis er cloud et fænomen, som også i de kommende år vil få stor betydning for både it-branchen, virksomheder og os alle sammen som verdensborgere.

Firmaer som Microsoft, IBM, Apple Google og Amazon har satset store dele af husholdningsbudgetterne på at udvikle cloud-tjenester.

Det samme gør sig gældende for hæderkronede it-giganter som HP, Dell og Oracle for nu at nævne et par stykker.

Også de mere ydmyge it-leverandører bruger penge og energi på at omlægge deres forretning fra traditionelt salg af hardware, software og løsninger til clouden.

Pointen er, at cloud er meget mere end teknologi.

Cloud er en forretningsmodel, som skal komme kundernes krav om fleksbilitet og skalerbare løsninger i møde.

Det er det it-folk mener, når de taler om "transformation" - et andet af branchens meget brugte buzzwords for tiden.

Der sker nemlig som nævnt en hel masse andet og mere i it-branchen end cloud - både når vi taler om teknologi og om den måde man driver forretning på.

Cloud er først og fremmest en måde at bringe mere og mere avanceret teknologi ud til kunderne.

Men ude hos kunderne er alt ved det gamle.

Her handler det ikke om produkter og teknologi men derimod om at levere løsninger, der løser konkrete opgaver og understøtter ens forretning.

Og i det spil er det ikke længere nok at stange en internetopkobling og en pc ud til sine medarbejdere og starte en server op nede i kælderen.

Læs også:

Microsoft lover vild vækst på cloud-markedet

Cisco omorganiserer kæmpe-division med 25.000 ansatte - topchef ryger ud ad vagten

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S