Nu kommer de nye skrappe regler: EU's store persondata-regelsæt officielt vedtaget

EU's store persondataforordning er torsdag officielt blevet vedtaget. Læs her og få det store overblik over, hvordan persondata-lovgivningen vil ramme dig, din virksomhed og alle andre i EU.

Artikel top billede

Der er skrevet og sagt meget om EU's persondataforordning, som træder i kraft i Danmark og i andre EU-lande fra 2018.

Og torsdag middag er forordningen så efter afstemning blevet endelig godkendt, melder EU's pressetjeneste.

I anledning af den officielle vedtagelse af Persondataforordningen har pressetjenesten udsendt en samlet udtalelse.

Sikrer fundamentale rettigheder

Udtalelsen kommer fra fra EU-Kommissionens vicepræsident, Frans Timmermans, vicepræsident Andrup Ansip fra Det Digitale Indre Marked og kommissær for det juridiske, forbrugermæssige og ligestillingsområde, Věra Jourová.

I udtalelsen forklarer de tre EU-topfolk formålet med EU-persondataforordningen på følgende måde:

"De nye regler vil sikre, at fundamentale rettigheder omkring persondatabeskyttelse er garanteret for alle," lyder det.

"Persondata-reguleringen vil derudover stimulere det Digitale Indre Marked ved at sikre tillid til online-services for kunder og juridisk gennemsigtighed for forretninger, som nu har klare og ensrettede regler," lyder det fra EU-topfolkene.

Få det store overblik

I optakten til EU-persondataforordningens vedtagelse, har Computerworld bragt flere historier om, hvordan den vil ramme i Danmark.

Du kan her få det samlede overblik over, hvordan persondataforordningen vil ramme danskerne, danske virksomheder og ikke mindst et hav af advokater.

For det skal ikke være nogen hemmelighed, at de juridiske eksperter kan se frem til fede tider i de kommende to års tid, inden persondataforordningen bliver obligatorisk i Danmark.

Du kan finde overblikket over Computerworlds artikler, klummer og kommentarer om EU-persondataforordningen her: Overblik: Få styr på EU's nye persondata-forordning - her er alt du behøver at vide

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S