Ingen vej udenom: Derfor er det tvingende nødvendigt at din it-arbejdsplads forandrer sig

Computerworld mener: Både store og små spillere i it-branchen er tvunget til at tænke i nye forretningskoncepter og toptune organisationerne.

It-branchen er en af de mest omskiftelige brancher, der findes. Fem år i vores branche kan nemt omsættes til det tredobbelte i andre. Hvis det kan gøre det.

Måske netop derfor oplever vi i disse år en bølge it-selskaber, der i årtier har domineret på markedet, blive tvunget til at tænke i nye forretningskoncepter.

Samtidig er der ingen vej uden om at trimme organisationerne og omstrukture.

Læs også: Tre årsager til at it-giganterne fyrer og omstrukturerer i ét væk

Det koster mange tusinde medarbejdere jobbet, og det rammer hårdt, når hele afdelinger lukkes ned, fordi en koncernledelse i et helt andet land har tegnet et nyt organisationsdiagram.

Men det er tvingende nødvendigt med den omstilling.

Det er det, fordi den forretnings- og organisationsmodel, der var en toptunet og velfungerende motor for 10 år siden, i dag hoster og hakker i det hæsblæsende kapløb mod konkurrenterne, nye som gamle.

Nogle af selskaberne klarer den nødvendige transformation, andre gør ikke.

Tænk Nokias mobilforretning, tænk Yahoo, tænk Research In Motion - eller tænk på selveste Apple, der for lige præcis 20 år siden befandt sig i en livstruende krise, som Steve Jobs fik afværget i sidste øjeblik, da han gjorde comeback i selskabet.

Resten er, som man siger, historie.

Når Apples historie (indtil videre) er endt lykkeligt, skyldes det ikke held, men derimod evnen til at træffe de rigtige valg på de rigtige tidspunkter.

Giganterne transformerer sig
Det interessante her i 2016 er at følge den stribe af it-giganter, der har set skriften på skærmen og derfor sætter gang i omfattende transformationer. Heriblandt finder vi blandt andre IBM, Intel, Ericsson og CSC.

Sidstnævntes transformation fik alvorlige konsekvenser for mange hundrede medarbejdere her i Danmark, hvilket du kan læse en personlig beretning her:

"Jeg var 14 år hos CSC Danmark - så begyndte alle skandalerne at komme"

Transformationerne handler grundlæggende om at sikre virksomhedens fremtid. Det sker med udgangspunkt i nye teknologiske muligheder for at effektivisere og optimere arbejdsgange og produkter - og med et konstant øje på omkostningerne.

Her bør vi heller ikke glemme et selskab som Microsoft, der måske nok er flyvende i øjeblikket, men faktisk havde ganske alvorlige udfordringer på flere fronter for blot få år siden.

Office 365 har netop rundet fem år på markedet, og det er et eksempel på en dundrende succes, der kun lod sig realisere, fordi Microsoft rent faktisk havde modet til at gøre op med den klassiske, on premise-baserede Office-forretning. Læs den historie her.

På mobilsiden tøvede Microsoft, og da Windows Phone-satsningen endelig kom, havde iOS og Android allerede ædt det meste af markedskagen.

Vi har tidligere bragt hele historien om Windows Phones barske kamp mod Android og iOS her.

Brancher forandres til ukendelighed
En ny Gartner-undersøgelse blandt internationale CEO'er konkluderer, at 50 procent af de adspurgte topledere (der vel at mærke kommer fra milliard-virksomheder) mener, at deres branche vil blive "væsentligt forandret" eller sågar "forandret til ukendelighed" i løbet af de næste fem år.

Den sandhed gælder i særdeleshed for it-branchen.

Det opløftende er så, at vi samtidig kan konstatere, at behovet for mere it og for endnu smartere digitale løsninger boomer og vil fortsætte med at gøre det i al overskuelig fremtid.

Det handler derfor om at finde sin plads i den nye virkelighed. For dig som individ og for it-virksomhederne uden undtagelser.

Det er tvingende nødvendigt med en konstant omstilling hos de selskaber, der udgør it-branchen. Det er en del af branchens DNA.

Letter du foden på speederen, kommer din værste konkurrents CEO drønende forbi i en glimtende Tesla.

Læs også:

Tre årsager til at it-giganterne fyrer og omstrukturerer i ét væk

Ericsson sparer og fyrer for milliarder - men det er ikke nok: Nye indgreb på vej

Helt nyt Intel på vej: Her er det nye Intel efter gigantisk fyringsrunde og omstrukturering

"Jeg var 14 år hos CSC Danmark - så begyndte alle skandalerne at komme"

IBM Danmark langt fra alene om afskedigelser: I disse lande er der også fyringsrunder

HP er nu knækket i to: Kan det redde selskabet efter mere end 10 år med ballade, skandaler og nedtur?





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
Forsvarets cyberenhed advarer danske virksomheder: Vi står over for alvorlige trusler fra hackerne
Nye værktøjer. Nye ofre. Nye afpresningsmetoder. De cyberkriminelle har ikke ligget på den lade side under corona-pandemien, viser ny trusselsrapport fra Center for Cybersikkerhed.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.