Auktion: Flere købere klar til at lægge milliarder af kroner for Yahoo

Prisen ser ud til at blive langt mindre end forventet for Yahoo, der har udbudt sig selv på auktion.

Artikel top billede

Den amerikanske internetgigant Yahoo har sat sig selv på auktion, og en hel række store spillere og kapitalfonde er interesserede i at købe selskabet.

Men prisen ser ud til at blive en del lavere end det, som Yahoo oprindeligt havde forventet.

Ifølge Wall Street Journal ventes den amerikanske telekæmpe Verizon Communications samt flere kapitalfonde at byde mellem to milliarder og tre milliarder dollar for Yahoo.

Ifølge avisen regnes Verizon for at være den mest sandsynlige vinder af bud-runden.

For blot et par måneder siden var forventningen ellers, at auktionen ville resultere i en pris på mellem fire milliarder og otte milliarder dollar.

Dog peges der på, at det er normalt op til auktioner, at de mulige bydere forsøger at neddrosle forventningerne ved at lufte, at deres bud vil blive lave.

Yahoo har meddelt, at deadline for modtagelse af bud på selskabets er i første uge af juni.

Det er ifølge Wall Street Journal dog uklart, om Yahoo vil afvikle flere budrunder eller om denne vil blive den endelige.

Ifølge avisen er også kapitalfonde som Bain Capital, Vista Equity Partners samt den tidligere Yahoo-boss Ross Levinsohn interesserede i at overtage selskabet.

Det er for analytikere og andre svært at prisfastsætte Yahoos kerneforretningen - web-forretningen - korrekt, da en stor del af værdien består af en stor aktieandel af det stærkt succesrige kinesiske selskab, Alibaba Group Holding samt Yahoo Japan.

Alene disse to asiatiske dele af Yahoo er fornylig blevet vurderet til at være mellem fire milliarder og fem milliarder dollar værd.

Mens de asiatiske dele er mange penge værd, ser det værre ud med den amerikanske del af Yahoo. Her er omsætningen i årets første kvartal eksempelvis faldet med 18 procent i forhold til det samme kvartal i fjor.

Læs også:

Dyb krise: Yahoo sætter sig selv til salg og fyrer hver sjette medarbejder

Yahoo-bestyrelse holder krisemøder: Overvejer at sælge hele internet-forretningen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S